• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

تکیه معاون‌الملک کرمانشاه

13 خرداد، 1399
13 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
کرمانشاه جزو زیباترین شهرهایی‌ست که فرصت دیدن آن را دارید و آن را نگین گردشگری ایران می‌نامند. اگر به دنبال دیدنی های کرمانشاه هستید، حتماً آثار تاریخی را فراموش نکنید. تکیه معاون الملک کرمانشاه لیست شما را جذاب‌تر از قبل می‌کند. تکیه معاون الملک از جمله آثار زیبا و باشکوهی‌ست که از دوره قاجاریه در کرمانشاه به یادگار مانده‌اند. این تکیه روزگاری میزبان مراسم‌های بسیاری بود و حالا با کاشی کاری‌های منحصر به فردش، گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ را به مجذوب خود می‌کند. با اسمارتیزهمراه باشید تا با این جای دیدنی کرمانشاه بیشتر آشنا شوید.
پیشینه تکیه معاون الملک کرمانشاه
تکیه معاون الملک، نام تکیه‌ای در شهر کرمانشاه است که 114 سال پیش و در دوران قاجار ساخته شد. این تکیه در سال 1320 هجری قمری توسط حسین ‌خان معین‌الرعایا (پدربزرگ رحیم معینی کرمانشاهی، شاعر معاصر) در سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه شروع به ساخت شد و 1 سال بعد کار ساخت حسینیه به اتمام رسید. در سال 1327 هجری قمری به دنبال جریان مشروطه ‌خواهان، تکیه توسط ظهیرالملک به توپ بسته شد. ظهیرالملک به بهانه‌ی اینکه مشروطه ‌خواهان به این حسینیه پناه آورده‌اند، آن‌جا را تخریب کرد. در جریان این اتفاق منزل مسکونی معین‌الرعایا نیز تخریب و خود حسین‌ خان هم ترور شد. حسینیه سال‌ها متروکه باقی ماند تا نهایتا در سال 1320 هجری شمسی میرزا حسن‌ خان معاون‌الملک، حسینیه را خریداری کرد و اقدام به بازسازی نمود. در سال 1326 هجری شمسی میرزا حسن ‌خان ساختمان مجاور را خریداری کرد و بخش زینبیه و عباسیه را هم بنا کرد و از آن تاریخ حسینیه به تکیه تبدیل شد. حسن خان تکیه معاون‌الملک را برای سوگواری امامان معصوم و مراسم مذهبی وقف نمود. معاون الملک را نیز بعد از فوت در زینبیه به خاک سپردند.
با تبدیل شدن حکومت قاجار به حکومت پهلوی زمزمه‌هایی برای تخریب تکیه به گوش می‌رسید تا اینکه سیدمحمد میبدی و آقا‌ شیخ محمدهادی جلیلی برای جلوگیری از تخریب بنا، پیشنهاد کردند که بخش عباسیه به مدرسه علوم اسلامی تبدیل شود تا فواید آن را صرف تعمیر بنا کنند. بخش عباسیه 30 سال به صورت مدرسه باقی ماند. در سال 1352 تکیه معاون الملک به اداره فرهنگ و هنر آن زمان تحویل داده شد و در تاریخ 10 آذر 1354 با شماره ثبت 945 به عنوان یک اثر ملی ایران ثبت شد. عمارت تکیه معاون‌الملک، 6 متر پایین‌تر از سطح زمین است و بعد از ورود از درب اصلی باید 17 پله را طی کنید تا وارد صحن ورودی مجموعه شوید که این مجموعه به ترتیب شامل حسینیه و زینبیه در مرکز و در آخر عباسیه است. این تکیه سه درب ورودی دارد که کاربرد درهای متعدد در این مجموعه در قدیم برای برگزاری بهتر مراسم مذهبی بود، کاربرد این درها در ورود دسته‌ها وهیئت‌های عزا‌داری و جلوگیری از تداخل آن‌ها با یکدیگر بود. اما هم‌اکنون دو درب شمالی و جنوبی مجموعه بسته است و ورود و خروج بازدیدکنندگان از درب اصلی صورت می‌گیرد.
حیاط تکیه معاون‌الملک کرمانشاه
حیاط تکیه معاون الملک کرمانشاه
بهترین زمان رفتن به تکیه معاون الملک کرمانشاه
کرمانشاه از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای غرب کشور به شمار می‌آید که به دلیل جاهای دیدنی زیادی که دارد عنوان نگین گردشگری را به خود گرفته است، پس برای یکبار هم که شده حتما باید به آنجا سفر کنید. برای رفتن به تکیه معاون الملک کرمانشاه فرقی نمی‌کند که چه زمانی از این بنا بازدید می‌کنید زیرا این تکیه هر زمان با کاشی‌ کاری‌های فوق‌العاده‌اش شما را شگفت زده می‌کند. اما اگر قصد دارید که از جاهای دیدنی دیگر کرمانشاه نیز دیدن کنید بهترین زمان سفر به این شهر از اواخر بهار که هوا رو به گرمی می‌رود تا اواخر تابستان است زیرا کرمانشاه تابستانی با آب و هوای معتدل و خنک دارد. پس شما هم در صورت امکان در این بازه مشخص شده به این شهر سفر کنید تا نهایت استفاده را برای بازدید جاهای دیدنی این شهر برده باشید.
راه‌های دسترسی به تکیه معاون الملک کرمانشاه
آدرس: کرمانشاه، بلوار مطهری، خیابان حداد عادل، تکیه معاون الملک
این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در محله آبشوران قدیم و در خیابان حدادعادل قرار دارد. درب اصلی این تکیه که برای ورود و خروج بازدیدکنندگان تعبیه شده، در خیابان حدادعادل قرار دارد. خیابان حداد عادل از خیابان‌های اصلی محله آبشوران است که نهایتا به این تکیه می‌رسد. از دیگر مسیرهایی که به تکیه منتهی می‌شود میدان آزادی است. میدان آزادی بزرگترین میدان نزدیک به تکیه معاون الملک است. از میدان آزادی حدود یک کیلومتر که به سمت جنوب بروید، می‌توانید از طریق خیابان مدرس و خیابان نواب صفوی به محل تکیه برسید. از میدان شهناز و وزیری هم می‌توانید با پای پیاده به این بنای تاریخی برسید. بهتر است به دلیل پارکینگ نداشتن این مکان شما با پای پیاده، تاکسی یا اتوبوس به تکیه معاون الملک بروید تا با مشکل روبرو نشوید.
از کاشی‌های فیروزه‌ای برای تزیین درون تکیه استفاده کرده‌اند
از کاشی‌های فیروزه‌ای برای تزیین درون تکیه استفاده کرده‌اند
هزینه‌ی بلیط و ساعات دسترسی
شما می‌توانید در تمام روزهای هفته غیر از جمعه‌ها، از ساعت 9 صبح تا 19 عصر به این تکیه بروید و تقریبا به مدت زمان 30 دقیقه تا 1 ساعت از این مکان تاریخی بازدید کنید و لذت ببرید. هزینه ورود به این تکیه برای بازدید کنندگان 4000 تومان می‌باشد و شما می‌توانید با شماره تلفن 08337214757 با تکیه معاون الملک در ارتباط باشید (برای دریافت بلیت گروهی یا تخفیف گروهی). بازدید از این مکان برای افراد دارای نیازمندی‌های خاص بدون اشکال است و همچنین خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم نیز می‌توانند رایگان از این مکان دیدن کنند. از آنجایی که این مکان ماهیت مذهبی دارد بنابراین به شئونات مذهبی احترام بگذارید تا با مشکل هنگام بازدید از این مکان روبرو نشوید و برای اینکه بتوانید به راحتی از همه بخش‌های مهم این تکیه بازدید کنید می‌توانید از راهنمای محلی مجموعه کمک بگیرید. این تکیه دارای امکاناتی از قبیل راهنما، سرویس بهداشتی، دسترسی به وسیله نقلیه، اقامتگاه، رستوران، بوفه و پوشش شبکه است. به عنوان پیشنهاد ویژه برای بازدید از این تکیه می‌توان به موزه‌های داخل تکیه یعنی دو موزه فرهنگی با نام‌های موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه اشاره کرد.
دانستنی‌هایی در مورد تکیه معاون الملک کرمانشاه
  • تکیه معاون الملک از جمله آثار تاریخی واقع در بافت کهن شهر کرمانشاه است.
  • تکیه معاون الملک در سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه ساخته شد.
  • عکاسی از تکیه معاون الملک آزاد است.
  • امتیاز قابل ملاحضه و استثنایی این بنا در کاشی‌کاری بی‌نظیر آن است.
  • تکیه معاون الملک در دسته‌بندی جاذبه فرهنگی و از انواع جاذبه عنوان مسجد را دارد.
  • در بخش عباسیه این تکیه دو موزه فرهنگی به نام موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه وجود دارد.
استفاده از شیشه‌های رنگی، باعث جذابیت بیشتر تکیه شده است
استفاده از شیشه‌های رنگی، باعث جذابیت بیشتر تکیه شده است
    راهنمای رفتن به تکیه معاون الملک کرمانشاه
    اگر امکان مقایسه کاشی‌کاری همه بناهای دنیا وجود داشت، بدون شک می‌توان گفت که تقریبا هیچ بنایی در دنیا از نظر ظرافت کاشی‌کاری به پای تکیه معاون الملک کرمانشاه نمی‌رسد. غنای تصویری در کاشی‌های به کار رفته، تنوع رنگ‌های آنها و تنوع در نوع ساخت و ابعاد کاشی‌ها، تکیه معاون الملک را به نفیس‌ترین و تماشایی‌ترین بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار تبدیل کرده است. طبقه فوقانی این تکیه، طبق توافق بین خانواده‌های معاون‌الملک و میراث فرهنگی برای برپایی کلاس‌های قرائت قرآن و مراسم سوگواری ائمه اطهار و اعیاد مذهبی اختصاص داده شد. برای ورود به بخش حسینیه در تکیه معاون الملک باید از دالانی کوتاه عبور کنید. در دو طرف دالان دو طاق قرار دارد و سقف آن از کاشی است. حیاط کوچک و زیبای حسینیه با دیوارهای بلندش، مانند جایگاهی امن بازدیدکننده را در بر می‌گیرد و او را آماده‌ی مشاهده حکایت‌ها و روایت‌های نقش شده بر کاشی‌ها می‌کند. راهروی کوچکی حیاط حسینیه را به زینبیه متصل می‌کند. بخش زینبیه تنها فضای گنبددار (مسقف) تکیه معاون الملک است که در گذشته و هنگام برگزاری مراسم سوگواری، بانوان از دری که به کوچه‌ی معاون‌الملک باز می‌شد، بدون برخورد با آقایان، وارد طبقه‌ی بالای زینبیه می‌شدند. این در اکنون مسدود شده است. بیشترین تابلوهای مربوط به واقعه‌ی عاشورا را می‌توانید در بخش زینبیه تکیه مشاهده کنید.
    در قسمت‌ بالای تابلوها ترکیب ‌بندهایی از محتشم کاشانی قرار دارد که روی کاشی‌های مربعی به طول ضلع 35 و زمینه‌ی سفید نوشته شده است. رسم بندی‌های زیر گنبد زینبیه با کاشی‌هایی که گل و بوته برا آنها نقش بسته‌اند تزئین شده است. بعد از عبور از یک راهرو می‌توانید از بخش زینبیه به حیاط بزرگ و زیبای عباسیه برسید. بنای اصلی عباسیه در ضلع جنوبی آن قرار دارد. ستون‌های قطور این بخش با ترکیبی از آجر و کاشی لاجوردی اجرا شده‌اند که شکوه و جلوه‌ی خاصی به حیاط عباسیه داده است. نمای این ضلع، کاشی‌هایی با تصاویر پادشان است که در زمینه آبی ترسیم شده‌اند. ورودی عباسیه به کوچه‌ی ایلخانی در سمت شرق ضلع جنوبی قرار دارد. موزه‌ی پوشاک و زیور آلات استان کرمانشاه و موزه‌ی مردم شناسی کرمانشاه نیز در ضلع جنوبی عباسیه قرار دارد. در ضلع غربی، اتاق‌های زینبیه (مشرف به حیاط عباسیه) قرار دارد که گقته می‌شود این اتاق ها محل سکونت حسن‌خان بوده است. شما با دیدن‌ کردن از همه‌ی بخش‌های این تکیه می‌توانید از معماری بسیار زیبای این بنا لذت ببرید و همچنین شما بعد از بازدید از تکیه معاون الملک در صورت تمایل می‌توانید از مکان‌های دیدنی نزدیک به این تکیه نظیر بازار قدیمی کرمانشاه، مسجد شافعی، مسجد جامع کرمانشاه و موزه پارینه سنگی کرمانشاه نیز دیدن کنید.

    قصد سفر به کرمانشاه را دارید؟ مطلب «رستوران های کرمانشاه» و «خرید در کرمانشاه» را از دست ندهید.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 14 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.