• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

آتشکده یزد، ترکیبی از تاریخ ایرانی و فرهنگ زرتشتی

15 بهمن، 1398
7 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
بنظر شما آتش تا چند ساعت می‌تواند روشن باشد؟ آتش آتشکده یزد برای 1500 سال روشن است و موبدان همچنان تلاش می‌کنند که با دقت از آن مواظبت کنند. به خاطر همین است که آتشکده یزد از مهم‌ترین آتشکده‌های زرتشتیان است که سالانه، بازدیدکنندگان زیادی از شهرهای مختلف ایران و سایر نقاط جهان دارد. با اسمارتیز همراه باشید تا با این جای دیدنی یزد بیشتر آشنا شوید.
بهترین زمان دیدن آتشکده یزد
یزد شهری گرم و خشک است و تابستان‌های غیر قابل تحملی دارد. پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار را برای سفر به یزد انتخاب کنید. 
در اواسط فصل پاییز هوا کم‌کم رو به خنکی می‌رود ولی احتمال بارش در یزد کم است. وقتی به اوایل زمستان می‌رسیم هوا سرد می‌شود. پس اگر این زمان از سال را برای سفر یزد انتخاب کردید، حتما کاپشن و پلیور با خودتان ببرید. شب‌ها هوای شهر سرمای استخوان‌سوزی دارد. 
آتشکده یزد در روزهای پرمسافر مثل نوروز خیلی شلوغ است. برای همین اگر مجبور شدید در این زمان به یزد سفر کنید، کمی قدرت صبوری‌تان را بالا ببرید.
راه دسترسی به آتشکده یزد
آدرس: شهر یزد، خیابان آیت الله کاشانی
مسیر دسترسی: آتشکده یزد، خوش‌مسیر است و هرجای شهر باشید تابلوی آتشکده را می‌بینید و از هر یزدی بپرسید می‌توانید آدرس را راحت پیدا کنید. اگر می‌خواهید با وسایل نقلیه بروید سوار اتوبوس‌هایی شوید که از خیابان آیت الله کاشانی رد می‌شوند. از ایستگاه اتوبوس تا آتشکده چند قدم پیاده بیشتر نیست. با تاکسی اینترنتی هم می‌توانید راحت‌تر به آتشکده برسید. 
در صورتی که خودروی شخصی دارید باید از مرکز شهر یزد به سمت بلوار منتظر قائم بروید. به بلوار که رسیدید، از خیابان آزادی وارد خیابان آیت‌الله کاشانی شوید. در این خیابان، تابلوی آتشکده یزد را خواهید دید. به این نکته هم توجه کنید که ورودی غربی آتشکده برای بازدیدکنندگان و ورودی شرقی مخصوص زرتشتیان است. 
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
هزینه بلیط آتشکده یزد برای گردشگران ایرانی: 5 هزار تومان
هزینه بلیط آتشکده یزد برای گردشگران خارجی: 5 هزار تومان
ساعات بازدید: هرروزه از 7:30 تا 21
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 1 الی 2 ساعت
شماره تماس: 03536244185
دانستنی‌هایی قبل از دیدن آتشکده یزد
  • هنگام ورود به آتشکده یزد، صدای نیایش گاتها را می‌شنوید. گاتها مجموعه اشعار زیبای زرتشت، پیامبر دین زرتشتی است.
  • در سمت چپ آتشکده یزد، تالار ورجاوند قرار دارد. در این تالار می‌توانید هرچه می‌خواهید درباره آداب و رسوم زرتشتیان بدانید.
  • به‌دلیل آن‌که آتشکده یزد تا 9 شب باز است، پیشنهاد می‌کنیم حدودا آن زمان به آتشکده بروید تا غرق زیبایی و مست فضای معنوی آن شوید.
  • قدمت آتش آتشکده، بیشتر از ساختمان آتشکده است. این آتش 1500 ساله، در دوره پهلوی خانه‌ی خود را پیدا کرد. این آتش مقدس سالیان سال، در روستاها و غارها بین موبدان دست به دست شده تا به آتشکده رسیده. در قدیم برای امن نگه داشتن آتش دربرابر مهاجمان آن را مخفی می‌کردند و موبدهای نگهبان، شبانه‌روز از آن مراقبت می‌کردند. موبدان برای خامو‌ش‌نشدن آتش باید هر ساعت به آن هیزم اضافه می‌کردند و از آن در برابر عوامل خاموش‌کننده‌ی آتش نگهداری می‌کردند. کار سختی بود اما امروز وقتی به قدمت این آتش فکر می‌کنیم، به دلسوزی موبدان زرتشتی تحسین می‌گوییم.
  • امروز هم برای روشن‌ نگه داشتن آتش مقدس از همان ترفند قدیمی استفاده می‌شود و با چوب بادام و زردآلو، آتش را تغذیه می‌کنند تا خاموش نشود.
  • آتشکده یزد در دوره پهلوی اول با نام آتشکده وَرهُرام ساخته شد. از اوایل دهه 40 خورشیدی آتشکده برای بازدید عمومی باز شد و در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
  • راهنمای بازدید از آتشکده یزد
    هنگامی که از گیت بلیط‌فروشی رد می‌شوید به حوض آتشکده می‌رسید. این حوض روبه‌روی ساختمان آتشکده قرار دارد و یکی از پارامترهای مهم در ساخت آتشکده است. حضور آب در کنار آتشکده‌ها از قدیم رواج داشته. حیاط آتشکده بسیار سرسبز است و درختان سرو و کاج زیادی دارد.

    “در سمت چپ آتشکده که نمایشگاه وجود دارد، تقویم زرتشتی را خواهید دید. حتما توضیحات این تقویم را بخواهید تا بدانید اصطلاح "ایشالا 120 ساله بشی" از کجا آمده است. ”

    وقتی به ساختمان آتشکده یزد نگاه می‌کنید متوجه خواهید شد که آتشکده یزد ساختمانی ساده و بدون تزئینات است. آتشکده‌ها همیشه این ویژگی را داشته‌اند. معماری ساختمان آتشکده یزد شبیه به معماری تخت جمشید و آتشکده پارسیان هند است. جاگیری ساختمان آتشکده برای نهایت بهره‌برداری از نور خورشید بوده تا انرژی زیادی جذب ساختمان شود. قنات‌های قابل بازدیدی اطراف ساختمان هستند که در قدیم وظیفه آب‌رسانی به آتشکده را داشتند. حمام قدیمی و توالت قدیمی از 80 سال پیش نیز در اطراف مجموعه قرار دارد که شما را با سبک استحمام قدیمی‌ها آشنا می‌کند. برای رفتن به داخل آتشکده باید حدود 8 پله را بالا بروید. پای دیوارها، سرستون‌های سنگی قرار دارد که توسط هنرمندان اصفهانی با سنگ‌های گلدار تزئیین شدند. به صورت که سنگ‌ها در اصفهان تراشیده می‌شد و سپس به یزد منتقل می‌کردند.
    آتشکده یزد
    نشان فروهر و شعار معروف گفتار نیک، کردار نیک و پردار نیک
    بالای ساختمان، نگاره فروهر بزرگی را مشاهده می‌کنید. در اعتقادات زرتشتی، نگاره فروهر یکی از نیروهای عالم روحانی است که قبل از به‌وجود آمدن کائنات و بعد از نابودی آن‌ها وجود دارد و ماندگار است. درواقع می‌توان گفت فروهر، جوهر حیات و فناناپذیر است. نگاره فروهر یکی از مشخصه‌های معروف و مقدس دین زرتشتی است که بین ایرانیان امروزی هم معتقدان زیادی دارد. نگاره فروهری که در آتشکده یزد می‌بینید کار کاشی‌کاران یزدی است که با ظرافت خاصی آن را ساختند.
    وقتی داخل ساختمان می‌روید، تصاویر زرتشت و جملاتی از کتاب اوستا را روی دیوار مشاهده می‌کنید. سپس روبرو را می‌بینید و آتش به چشم‌تان می‌افتد. این آتش مقدس ورهرام شاید مهم‌ترین دلیل اهمیت آتشکده یزد باشد. آتش ورهرام حدود 1500 سال قدمت و تقدس بالایی نزد زرتشتیان دارد. آتش ورهرام به معنای آتش پیروزی است. در دوره ساسانیان سه آتشکده بودند که این آتش را داشت. آتشکده آذرفرنبغ در شهر کاریان فارس یکی از آن‌ها بود که در قرن دهم میلادی برای دفاع از آتش در برابر حمله مهاجمان، آتش به یزد آورده شد. در آن زمان آتشکده‌ای پیرامون این آتش ساخته شد و در سال 496  خورشیدی از بین رفت. زرتشتیان این آتش مقدس را در غار کوه اشکفت یزدان پنهان کردند. آتش ورهرام به مدت 30 سال در غار بود و سپس به یکی از روستاهای یزد منتقل شد. از آن به بعد بین روستاهای مختلف جابه‌جا می‌شد تا دست بیگانه نیافتد. در سال 727 خورشیدی در نزدیک شهر اردکان روستایی به‌ نام ترک آباد ساخته شد که بیشتر ساکنین آن زرتشتیان و موبدان بودند. آتش مقدس ورهرام به این روستا منتقل شد اما سپس به روستای شریف آباد رفت. در سال 1159 این آتش به یزد بازگشت و در خانه یکی از موبدان مخفی شد. در دوره پهلوی اول، رضا شاه دستور داد تا آتشکده‌ای مشخص برای حفظ جایگاه این آتش ساخته شود. آتش مقدس در سال 1321 به آتشکده امروزی منتقل شد.
    "آتش مقدس ورهرام، مقدس‌ترین آتش زرتشتیان است و از ترکیب 16 آتش از صنف‌های مختلف تشکیل شده"
    آتش مقدس آتشکده یزد
    هیربد در حال اضافه کردن هیزم به آتش
    بازدید از آتش مقدس آزاد است. آتش ورهرام در ظرف بزرگ برنزی و در محفظه شیشه‌ای و بالاتر از سطح زمین قرار دارد. این محفظه در یک اتاق بزرگ و بدون تابش خورشید قرار داده شده است. 

    “در آیین زرتشتی، هیربد، مقامی است که وظیفه روشن نگه‌داشتن آتش را دارد.”

    هیربد روزانه چند قطعه چوب خشک از درخت‌های بادام و زردآلو به این آتش اضافه می‌کند. سپس خاکستر آتش در زمان مناسب تخلیه می‌شود. بازدیدکنندگان باید از پشت شیشه آتش را ببینند. این آتش پاک است و وقتی پشت شیشه هستید می‌توانید کمی از بوی آتش را استشمام کنید. زرتشتیان اعتقاد دارند نفس انسان نباید با آتش پاک تماس داشته باشد. حتی هیربد هم هنگام نگهبانی از آتش، نقاب مخصوصی بر دهان و بینی خود می‌گذارد.
    نمای بیرونی ساختمان آتشکده یزد
    ساختمان و حوض آتشکده که توسط انبوه درختان احاطه شدند
    بازدید از آتشکده یزد آداب خاص خودش را دارد. مانند مسجد و کلیسا که هرکدام اصول رفتاری مشخصی را باید در آن‌ها رعایت کرد، آتشکده نیز از قوانین زرتشتی پیروی می‌کند. یکی از این قوانین پاکیزگی مردان و زنان هنگام ورود به آتشکده است. بانوان در روزهای خاصی اجازه ورود به آتشکده را ندارند. همچنین مردان زرتشتی برای ورود باید کلاه سفید و زنان روسری سفید و لباس روشن بپوشند و همگی باید کفش‌های خود را دربیاورند.
    قصد سفر به یزد را دارید؟ شاید خواندن مطلب «جاهای دیدنی یزد» برای شما جذاب باشد.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.2 33 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.