• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

با عبور از پل معلق تمام شیشه‌ای هیر، اوج هیجان و آدرنالین را تجربه کنید!

26 خرداد، 1399
26 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
حاضرید از روی یک پل شیشه ای معلق عبور کنید؟ اگر هم اهل ماجراجویی هستید و هم اهل سفر و پاسخ‌تان به این سوال مثبت است برای‌تان یک پیشنهاد ویژه داریم. «پل معلق شیشه ای هیر» پیشنهاد ویژه‌ی اسمارتیز به شماست تا با عبور از این پل معلق و شیشه‌ای اوج هیجان را تجربه کنید. اما «پل معلق شیشه ای هیر» کجاست و چطور می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟ در ادامه با ما باشید تا با مشخصات پل هیر به طور کامل آشنا شوید.

پل هیر: اولین پل تمام شیشه ای معلق جهان
شاید با دیدن عبارت «اولین پل شیشه ای معلق جهان» تعجب کنید و باورتان نشود چنین ادعایی واقعیت داشته باشد. اما باید بگوییم درست است که هم نمونه‌ی پل‌های معلق و هم شیشه‌ای در جهان وجود داشته اما ترکیب این دو برای اولین بار است که در ایران اتفاق افتاده است. این پل معلق تمام شیشه‌ی قوسی شکل در شهر هیر از توابع استان اردبیل احداث شده و از ابتدای خرداد 1399 امکان بازدید از آن وجود دارد.
پل معلق هیر
حاضرید روی پل هیر قدم بزنید؟ | عکاس: پویا پاشایی
تصور کنید روی پلی قدم می‌زنید که از یک سو کوه‌های پر صلابت سبلان را در قاب دارد و از سویی دیگر به باغ‌-شهر هیر که لقب «شهر شکوفه‌های گیلاس» را به درستی از آن خود کرده. بعد از این دو کافی است نگاهی به زیر پای‌تان بیندازید تا نمای رودخانه‌ی خروشان هیرچایی را از قاب شیشه‌ای گذرگاه پل هیر ببینید. هیجان‌انگیز نیست؟ با این تفاسیر کیست که حاضر نباشد قدم زدن روی پل هیر را حداقل برای یکبار تجربه کند؟
بهترین زمان بازدید از پل معلق هیر
همانطور که گفته شد، پل معلق شیشه‌ای هیر به تازگی به بهره‌برداری رسیده و از ابتدای خردادماه 1399 امکان بازدید از آن وجود دارد. از آنجا که هیر در استان اردبیل قرار گرفته و آب‌وهوای خنکی دارد، فصل بهار و تابستان برای بازدید از آن بسیار مناسب است.
آدرس و راه‌های دسترسی به پل معلق شیشه‌ای هیر
آدس: اردبیل، شهر هیر، دره‌ی دربند
پل هیر نام خود را وامدار شهر «هیر» در جنوب شهر اردبیل است. «هیر» در 23 کیلومتری جنوب شرقی استان اردبیل و در مسیر اصلی جاده سرچم-اردبیل واقع شده. شهری که باغ‌های گیلاس و آلبالویش حسابی آوازه‌ی آن را بر سر زبان‌ها انداخته و لقب «شهر شکوفه‌های گیلاس» را به درستی از آن خود کرده. حتما شما هم تا به اینجای مطلب به این نتیجه رسیده‌اید که هیر باید شهری فوق‌العاده خوش آب‌وهوا و با طبیعتی بی‌نظیر باشد. برای دسترسی به «پل هیر» باید وارد جاده‌ی اصلی سرچم به اردبیل شوید. 23 کیلومتر که از اردبیل دور شدید، تابلوهای هیر را خواهید دید. وقتی به یک کیلومتری هیر رسیدید، سراغ دره‌ی دربند را بگیرید.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
برای بازدید از پل هیر باید 25 هزار تومان ورودی پرداخت کنید. از ساعت 10 صبح تا 8 شب هم امکان بازدید از پل فراهم شده است.
دانستنی‌های قبل از دیدن پل معلق هیر
جالب است بدانید که:
  • پل هیر، اولین پل تمام شیشه‌ای قوسی شکل ایران است که ساخت آن از سال 1397 شروع شد و سرانجام در خردادماه 1399 به بهره‌برداری رسید. هم اکنون امکان بازدید از این پل وجود دارد.
  • پل هیر در دره‌ی دربند و یک کیلومتری شهر هیر واقع شده. این دره حدودا 234 هکتار وسعت دارد و رودخانه‌ی پر آبی از میان آن عبور می‌کند. علاوه بر این موقعیت جغرافیایی دره‌ی «دربند» موجب شده تا این دره چشم‌اندازی از باغ‌های میوه داشته باشد. چشم‌اندازی که از روی پل به وضوح قابل دیدن است.
  • پل هیر بر روی رودخانه‌ی هیرچایی از توابع شهر هیر استان اردبیل احداث شده و نمای رودخانه از بالا دیدنی است.
  • این پل شیشه‌ای حدود 250 متر طول، 5.1 متر عرض و 100 متر ارتفاع دارد. ضخامت شیشه‌های این پل هم حدود 3 سانتی‌متر است.
  • زیپ لاینی در بالای این مجموعه قرار دارد که با ارتفاعی  حدودا 150 متری اوج آدرنالین را می‌توانید در آن تجربه کنید. ضمنا زیپ لاینی مخصوص کودکان هم در این مجموعه در حال آماده شدن است.
  • سازه‌ی بزرگی شبیه انسان در سایت A این مجموعه طراحی شده که از همه‌ی زوایا قابل دیدن است. این سازه‌ی بزرگ مشعلی در دست دارد که همیشه روشن خواهد بود.
  • کلیه‌ی قطعات شیشه‌ای و کابل‌های فلزی «پل معلق هیر» در داخل کشور ساخته شده و طراحی آن به دست مهندسان ایرانی صورت گرفته است.
  • پل شیشه‌ای معلق هیر دومین پل معلق بعد از «پل مشگین شهر» محسوب می‌شود اما از نظر تمام شیشه‎‌ای بودن مقام اول را در کشور دارد.
  • شرکتی که ساخت پل هیر را بر عهده گرفته، همان شرکتی است که پیش از این «پل معلق مشگین شهر» را احداث کرده و به بهره‌برداری رسانده بود. پس از آن تجربه‌ی موفق، این شرکت اقدام به ساخت این پل معلق تمام شیشه‌ای در شهر هیر کرده است.
  • این پل شیشه‌ای با نورپردازی ویژه‌اش نمای بسیار زیبایی در شب دارد.
راهنمای بازدید از پل معلق شیشه‌ای هیر
شهر هیر در 23 کیلومتری اردیبل قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید جاده‌ی مابین خلخال و اردبیل را در پیش بگیرید. یک کیلومتر مانده به هیر، باید به سوی دره‌ی دربند بروید. جاده‌ی منتهی به پل هیر در حال حاضر ظرفیت محدودی دارد و فقط ماشین‌های سواری کوچک می‌توانند از آن عبور کنند. اگرچه برای این مجموعه پارکینگ تعبیه شده، اما ظرفیت آن در روزهای شلوغ به زودی پر می‌شود.
پل معلق هیر
ایستادن روی این پل و دیدن مناظر اطراف آن از ارتفاع حدودا 100 متری باید حسابی جذاب باشد، اینطور نیست؟ عکاس: پویا پاشایی
از پارکینگ مجموعه تا ورودی پل مسیری حدودا 500 متری و شیب‌دار را پیش رو دارید که باید به صورت پیاده آن را طی کنید و در نهایت از حدود 20 پله بالا بروید. بازدید از پل هیر حدودا 30 دقیقه زمان نیاز دارد، اما به طور کلی بازدید از این جاذبه حدودا 2 تا 3 ساعت طول خواهد کشید. در محوطه‌ی این مجموعه امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. امکاناتی نظیر استخر، فواره‌ی موزیکال، زیپ لاین، بگ‌ جامپ، ترامپولین و مجتمع بازی. قرار است در فاز بعدی این پروژه رستورانی شیشه‌ای، هتل و واحدهای اقامتی و تجاری هم در این منطقه احداث شوند.

خب، حالا که تمام اطلاعات لازم در مورد این پل را دارید، وقت آن نیست سری به اردبیل بزنید؟ با توجه به اینکه تابستان نزدیک است و هیچ چیزی بیشتر از سفر به مقاصد خنک نمی‌چسبد، سفر به اردبیل هم می‌تواند فال باشد و هم تماشا!
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.1 249 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.