سفر به کدام استان‌ها در نوروز 99 ممنوع است + محدودیت‌های اعمال شده در استان‌ها برای مسافرین

در تعطیلات نوروز به کدام استان‌ها نمی‌توانیم سفر کنیم؟

26 اسفند، 1398
26 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
سال 1398 با تمام اتفاقات خوب و بدش بالاخره به روزهای پایانی‌اش رسید و بسیاری از مردم ایران امیدوارند سال جدید برخلاف امسال، پراز اتفاقات و خبرهای خوب و خوشحال کننده باشد. در ماه‌های پایانی سال 98 شیوع ویروس مرگبار کرونا در کشور باعث نگرانی بسیاری از مردم و همچنین داغدار شدن خانواده‌های زیادی در سراسر کشور شد. با وجود اینکه هنوز درمان قطعی ویروس کرونا یافت نشده است، متخصصان و پزشکان اعتقاد دارند که در حال حاضر بهترین راه مقابله با این ویروس مهلک جلوگیری از شیوع آن و قرنطینه مناطق آلوده است. برخی از کشورهایی که ویروس کرونا در آن‌ها بسیار فراگیر شده دست به قرنطینه مناطق مختلف زده‌اند و قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای را برای عدم تردد در شهرها وضع کرده‌اند. ایران نیز پس از چین و ایتالیا، سومین کشور از لحاظ تعداد مبتلایان کرونا به شمار می‌رود و سرعت شیوع این بیماری روبه افزایش است. با این حال مقامات ایران از همان ابتدای شیوع کرونا در قم با صراحت اعلام کرده‌اند که قصد قرنطینه هیچ جایی در کشور را ندارند و به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اکتفا کردند. اما با این وجود مسئولان کشور تاکید کرده‌اند که مردم در خانه بمانند و از ترددهای غیر ضروری بپرهیزند.
از راه‌کارهایی که سازمان بهداشت جهانی برای مهار کرونا ارائه کرده‌است قرنطینه کردن شهرهای به شدت آلوده و کنترل رفت و آمد شهروندان در مناطق آلوده است و کشور چین با انجام همین اقدامات توانست موفق به کاهش سرعت شیوع این بیماری شود. با وجود هشدارهای داده شده در مورد خطرات این بیماری کشنده، ایرانیان زیادی بدون توجه به شیوع بسیار سریع کرونا ساک و چمدان خود را بستند و به مسافرت رفتند غافل از آنکه همین سفرهای بی‌جا سرعت شیوع این بیماری را بسیار سریع‌تر کرد و جان بسیاری از مردم را به خطر انداخت. به همین دلیل با وجود نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و سال نو، مسئولان کشور برای جلوگیری از سفرهای مردم به مناطق مختلف و بیشتر کردن سرعت شیوع کرونا تصمیم گرفتند محدودیت‌هایی را در برخی مناطق کشور اعمال کنند. برخی از استان‌ها و شهرهای کشور اعلام کردند که میزبان مسافران نوروزی نخواهند بود و خدماتی به مهمانان ارائه نمی‌کنند. همچنین ورود خودروها به برخی از شهرها نیز ممنوع اعلام شد و فقط خودروهایی که دارای پلاک همان منطقه بودند اجازه ورود داشتند. در این مطلب از اسمارتیز استان‌ها و شهرهایی که ورود به آن‌ها در ایام نوروز 99 ممنوع است را معرفی می‌کنیم. پس اگر سفرتان ضروری است، بهتر است قبل از سفر با مطالعه این مطلب مطمئن شوید که مقصدتان ورود مسافران را ممنوع نکرده و مجبور نشوید قبل از رسیدن به مقصد به خانه برگردید.
نقشه شیوع کرونا
نقشه شیوع ویروس کرونا از مبدا قم به نقاط مختلف کشور

“پیش از برنامه‌ریزی برای رفتن به مسافرت در ایام عید حتما از باز بودن مسیرهایی که قصد عبور از آن‌ها را دارید مطمئن شوید.”


استان تهران
تهران با وجود اینکه اولین استان کشور از نظر شیوع ویروس کروناست و بیشترین تعداد مبتلایان به این ویروس را در کشور دارد اما هیچ محدودیتی برای تردد و رفت و آمدها اعمال نکرده‌است. فقط شهردار تهران گفته‌است که این شهر نیز مانند سایر شهرهای کشور میزبان مسافران نوروزی نخواهد بود اما هیچ محدودیتی برای مسافران در نوروز 99 در نظر نگرفته‌اند.
استان مازندران
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث هجوم مسافران به سمت مازندران شد و به همین دلیل این استان پس از تهران بیشترین تعداد میتلایان به کرونا را دارد. پس از بسته شدن راه‌های ورودی به این استان و سپس بازگشایی دوباره آن‌ها، استانداری مازندران اعلام کرد که محدودیتی برای ورود به این استان وجود ندارد و تنها در مسیرهای ورودی استان مسافران را کنترل می‌کنند و در صورت داشتن علائم کرونا 14 روز قرنطینه می‌شوند. البته استانداری مازندران اعلام کرده که در ایام نوروز 99 هیچ خدماتی به مسافران نوروزی ارائه نمی‌کند و علاوه بر تعطیلی مراکز تفریحی و فرهنگی، تمامی مسافرخانه‌ها و هتل‌های استان نیز تعطیل هستند و اجازه کمپ و چادر زدن نیز به مسافران داده نمی‌شود. همچنین مدارس و خوابگاه‌ها نیز اجازه پذیرش مسافر ندارند و دادستان مازندران اعلام کرده که مراکز و ویلاهایی که مسافر بپذیرند پلمپ می‌شوند.

“این امکان وجود دارد که در صورت ورود بیش از اندازه مسافران دوباره مسیرهای ورودی مازندران بسته شوند.”


استان اصفهان
اصفهان به عنوان سومین استان آلوده به کرونا محدودیتی برای تردد مسافران اعمال نکرده و فقط استانداری این استان از مردم خواسته تا در ایام نوروز 99 به اصفهان سفر نکنند و 6 ایستگاه در ورودی‌های استان اصفهان مستقر شده‌اند تا مسافران را پیش از ورود به معاینه کنند. همچنین کلیه مدارس، مهمان‌سراها، خوابگاه‌ها و مسافرخانه‌های اصفهان تعطیل شدند و کمپ و چادر زدن نیز ممنوع اعلام شده و فقط هتل‌هایی که بتوانند مجوزهای بهداشتی لازم را کسب کنند می‌توانند مسافر بپذیرند. از طرفی شهداری قمصر و نیاسر اعلام کردند که ورود گردشگران داخلی و خارجی به این شهرها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
استان قم
استان قم که مبدا شیوع ویروس کرونا در ایران بود هیچ‌گونه خدماتی به مسافران و زائرین ارائه نمی‌دهد و تمامی مراکز اقامتی آن تعطیلی است. همچنین کمپ و چادر زدن در این استان در نوروز 99 ممنوع اعلام شده و پارک‌های شهر قم نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند. از آنجا که قم از استان‌های مهم ترانزیتی به شمار می‌روید هیچ‌گونه محدودیتی برای تردد خودروها در آن اعمال نشده‌است.

“استان قم با وجود اینکه مبدا شیوع ویروس کرونا در ایران است اما چون یکی از استان‌های ترانزیتی مهم کشور محسوب می‌شود اقدامی برای بستن راه‌های این استان صورت نگرفته‌است.”


استان گیلان
شیوع سریع کرونا در استان گیلان باعث شد که مسئولان این استان محدودیت‌های شدیدی را برای ورود مسافران اعمال کنند و تمامی مسیرهای ورودی به گیلان را از جمله محورهای قزوین به رشت، اردبیل به آستارا و رامسر به چابکسر را ببندند و تنها خودروهای با پلاک بومی اجازه ورود به این استان را دارند. همچنین تمام جاده‌های اردبیل به گیلان از جمله مسیرهای اردبیل به آستارا و اسالم به خلخال نیز کاملا مسدود شده‌اند و تنها خودروهای حامل سوخت و مواد فاسد شدنی اجازه عبور دارند. استاندار گیلان نیز اعلام کرده‌است که تمامی مراکز تفریحی، فرهنگی و گردشگری این استان تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و به مسافران نیز خدماتی ارائه نمی‌شود. مدیر میراث فرهنگی ماسوله نیز اعلام کرد که حضور گردشگران و مسافران در این شهر ممنوع است و تا اطلاع ثانوی کلیه مراکز گردشگری و بازارهای این شهر تعطیل هستند.
استان مرکزی
استانداری اراک نیز اعلام کرده‌است که تردد وسایل نقلیه غیر بومی در این استان ممنوع است و در ایام نوروز 99، مسافران اجازه ورود به این استان را ندارند.
استان البرز
مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز اعلام کرده‌است که هیچ خدماتی به مسافران داده نمی‌شود و واحدهای اقامتی این استان در ایام نوروز 99 تعطیل هستند. همچنین با توجه به ترانزیتی بودن استان البرز و گذرگاه عبوری 14 استان، محدودیتی برای تردد در این استان اعمال نشده‌است. فرماندار طالقان نیز ورود گردشگران و مسافران به این منطقه را ممنوع اعلام کرده‌است.

“استان البرز با وجود اینکه بیشترین تردد را در ایام تعطیلات عید دارد اما همچنان تصمیمی برای محدود کردن ورود به آن گرفته نشده‌است.”


بسته شدن راه ها با شیوع کرونا
بهتر است قبل از سفر از باز بودن راه‌ها اطمینان حاصل کنید.

استان خراسان رضوی
استانداری خراسان رضوی هم اعلام کرده‌است که در نوروز 99 میزبان مسافران نخواهد بود و رئیس پلیس راه این استان نیز اعلام کرد که رفت و آمد خودروها را در ورودی‌های این استان کنترل و محدود می‌کند. همچنین از ورود اتباع خارجی غیرمجاز و خودروهایی که بدون دلیل موجه در حال تردد هستند جلوگیری می‌شود. کلیه اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی و فرهنگی خراسان رضوی نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

“شیوع کرونا باعث تعطیلی حرم امام رضا(ع) در روزهای 24 تا 26 اسفندماه شد.”


استان سمنان
استان سمنان نیز محدودیتی برای تردد وسایل نقلیه اعمال نکرده‌است اما استاندار سمنان از مردم خواسته که در ایام نوروز 99 به این استان سفر نکنند و تمامی مراکز اقامتی استان نیز تعطیل هستند.
استان قزوین
ورود خودروهای غیر بومی به استان قزوین ممنوع است و تمامی مراکز اقامتی استان نیز تعطیل هستند.

“جاده‌های استان قزوین هم در تعطیلات نوروز بسیار شلوغ هستند اما تصمیمی برای مسدود کردن عبور از آن‌ها گرفته نشده‌است.”


استان آذربایجان شرقی
ورود وسایل نقلیه غیر بومی به استان آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس از روز 17 اسفند ممنوع شد و هیچ‌گونه خدماتی هم به مسافران ارائه نمی‌شود و تمامی مراکز تفریحی، اقامتی و فرهنگی استان تعطیل هستند.
استان یزد
در این استان نیز پذیرش مسافر ممنوع است و هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و مهمانپذیرها اجازه اسکان مسافران را ندارند. کلیه اماکن گردشگری و تفریحی استان یزد نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند. همچنین استاندار یزد نیز به پلیس راه این استان دستور داده که در ایام نوروز 99 محدودیت‌هایی برای ورود به استان اعمال کند.
استان لرستان
استاندار لرستان نیز اعلام کرده که در نوروز 99 هیچ‌گونه خدماتی به مسافران ارائه نمی‌شود و مردم از سفر به این استان خودداری کنند.
استان گلستان
در ورودی استان گلستان نیز محدودیت‌هایی برای تردد خودروهای غیر بومی اعمال شده‌است و همچین استاندار این استان اعلام کرده‌است که در عید 99 پذیرای مسافران نوروزی نخواهند بود و کلیه مراکز اقامتی استان گلستان تعطیل هستند و اجازه اسکان به مسافران را ندارند.
استان خوزستان
استاندار خوزستان اعلام کرده‌است که خودروهای ورودی به استان کنترل و پایش شوند. همچنین تمامی مراکز اقامتی از قبیل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، مهمانسراها، اقامتگاه‌های بومگردی، کمپ‌ها و خوابگاه‌ها تعطیل هستند. تمامی مراکز تفریحی و گردشگری استان خوزستان نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند. همچنین شهرهای آبادان و ایذه ورود خودروهای غیر بومی را ممنوع کرده‌اند و بازارهای سرپوشیده آبادان و خرمشهر نیز تعطیل شدند.
استان فارس
استانداری فارس نیز انجام تمام فعالیت‌های گردشگری را تا زمان رفع خطر شیوع کرونا ممنوع اعلام کرده‌است و از مردم خواسته که به این استان سفر نکنند. همچنین پذیرش و اسکان مسافر در اقامتگاه‌ها و بوستان‌ها ممنوع اعلام شده و ورودی ‌های استان نیز کنترل می‌شوند و افرادی که مشکوک به کرونا باشند قرنطینه می‌شوند.
استان زنجان
طبق اعلام فرمانده انتظامی استان زنجان از 16 اسفند کلیه مسیرهای ورودی به این استان برای خودروهای غیر بومی مسدود است و اجازه نمی‌دهند وسایل نقلیه‌ای که پلاک زنجان ندارند وارد این استان شوند.
استان آذربایجان غربی
ورود مسافران به استان آذربایجان غربی ممنوع اعلام شده و از وارد شدن خودروهای غیر بومی به این استان جلوگیری می‌شود. همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی نیز اجازه ورود به شهر ارومیه را ندارند. پذیرش و اسکان مسافران در کلیه مراکز اقامتی نیز ممنوع است. مسیرهای ورودی به منطقه آزاد ماکو نیز مسدود هستند و فقط خودروهایی که پلاک شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت را دارند می‌توانند وارد محدوده منطقه آزاد ماکو شوند.
استان اردبیل
استاندار اردبیل فعالیت تمام مراکز اقامتی و خدمات‌دهی به مسافران را ممنوع اعلام کرد و همچنین تمام مراکز تجاری استان نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.
استان کردستان
استاندار کردستان هم اعلام کرد که این استان در ایام عید نوروز 99 قادر به پذیرش مسافران و گردشگران نخواهد بود و کلیه اقامتگاه‌های استان در این ایام تعطیل هستند و کمپ و چادر زدن نیز در سطح استان ممنوع است.
استان همدان
با توجه به شیوع ویروس کرونا استان همدان هم در ایام نوروز 99 به مسافرین خدماتی ارائه نمی‌کند و کلیه اقامتگاه‌های استان تعطیل هستند.
استان کرمانشاه
استاندار کرمانشاه دستور داده‌است که کلیه مسیرهای ورودی به این استان کنترل شوند و از ورود خودروهای غیر بومی به کرمانشاه جلوگیری کنند. تمام مراکز اقامتی و اماکن گردشگری استان نیز تعطیل هستند. فرماندار پاوه نیز ورود خودروهای غیر بومی این شهرستان را ممنوع اعلام کرد.
استان ایلام
استاندار ایلام نیز از مردم خواسته تا به این استان سفر نکنند و اسکان مسافران و فعالیت تمامی هتل‌ها و اقامتگاه‌های ایلام را ممنوع اعلام کرده‌است. همچنین در ورودی این استان از تمام افراد تست گرفته می‌شود و کسانی که مشکوک به بیماری باشند 14 روز قرنطینه خواهند شد.
استان خراسان جنوبی
مدیر میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی اعلام کرده‌است که به دستور استاندار این استان مراکز اقامتی در نوروز 99 اجازه پذیرش مسافران را ندارند.
استان هرمزگان
استان هرمزگان هم تا اطلاع ثانوی به گردشگران و مسافران خدماتی ارائه نمی‌دهد و مراکز اقامتی هم اجازه پذیرش مهمانان نوروزی را ندارند. سازمان منطقه آزاد کیش نیز ورود مسافر به این جزیره کاملا ممنوع اعلام کرد و تمام پروازها به کیش را تا اطلاع ثانوی لغو کرد. همچنین جزایر قشم و هرمز نیز ممنوعیت تردد برای غیر بومیان اعمال کرده‌اند و از ورود مسافران به این جزایر جلوگیری می‌کنند.

“با وجود ممنوعیت ورود به جزایر کیش، قشم و هرمز اما همچنان مردم با قیاق‌های غیر مجاز خود را به این جزایر می‌رسانند و باعث گسترش ویروس کرونا می‌شوند.”


استان کرمان
استاندار کرمان اعلام کرد که ورود مسافران و گردشگران به شهر کرمان و بخش شهداد ممنوع است و در مسیرهای ورودی به استان نیز از مردم تست کرونا گرفته می‌شود و افراد مشکوک فورا قرنطینه می‌شوند.
استان سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان نیز تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی استان را تعطیل اعلام کرد و دستور داد در سطح استان از پذیرش مسافران خودداری کنند. همچنین تمام مراکز تجاری چابهار تعطیل شدند.
استان خراسان شمالی
در استان خراسان شمالی هم خدماتی به مسافران ارائه نمی‌شود و تمامی اقامتگاه‌ها تعطیل هستند. همچنین وسایل حمل و نقل عمومی اجازه ورود به شهرها را ندارند.
استان چهارمحال و بختیاری
ورود کلیه وسایل نقلیه غیر بومی به جز خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی و کالاهای اساسی به استان چهارمحال و بختیاری ممنوع است.
استان بوشهر
استانداری بوشهر فعالیت کلیه مراکز گردشگری این استان را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد و همچنین تمامی مراکز اقامتی این استان نیز تعطیل شدند. شهرستان دیلم نیز به روی مسافران بسته شده و اجازه ورود به خودروهای غیر بومی داده نمی‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد
چند مسیر اصلی در استان کهگیلویه بویراحمد از جمله مسیرهای یاسوج به اصفهان، یاسوج به شیراز و یاسوج به بهبهان تا اطلاع ثانوی بسته شده‌اند. همچنین تمامی مراکز اقامتی، تفریحی و گردشگری استان نیز در ایام نوروز 99 تعطیل هستند و به مسافران هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود.
برچسب(ها)

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید 3 دیدگاه ۵ / 2.7 14 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
نازیلا
10 فروردین، 1399

خوبه

Sana
8 فروردین، 1399

من با استفاده از این سایت توانستم تکلیف عیدم را انجام دهم ، این سایت بسیار خوب است .👍

پاسخ اسمارتیز :مممنون از لطفتون. خوشحالیم که تونستیم کمکی کرده باشیم :)
h
8 فروردین، 1399

خیلی ظعیف بود.

پاسخ اسمارتیز :ممنون از اینکه نظرتون رو با ما درمیون گذاشتید.