راهنمای شکم‌گردی در ترکیه

غذاهایی که باید خورد، کافه‌ها و رستوران‌هایی که باید رفت

28 بهمن، 1396
30 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :

ترکیه جایی است که شما می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه را بخورید؛ اما چه غذایی را کجا بخوریم؟ استانبول معدن خوردنی است، پس تا دیر نشده خوراکی رنگ و وارنگ خودتان را در رستوران‌های استانبولی سفارش دهید.

بفرمایید صبحانه‌ی ترکی!

صبحانه ترکی

صبحانه ترک‌ها کمی با اروپایی‌ها فرق دارد اما به صبحانه ما ایرانی‌ها نزدیک است. چای، رکن اصلی و خیار، گوجه و پنیر هم لازمه‌ی صبحانه ترکی است. این ساده‌ترین نوع صبحانه است که شما می‌توانید در ترکیه میل کنید. اما در رستوران‌های ترکی قضیه کمی متفاوت است؛ در هر رستوران ترکی پنیر سفید، زیتون سیاه و سبز، کره، خامه، عسل، مربا، املت یا تخم‌مرغ آب‌پز روی میزتان قرار می‌گیرد؛ قیمت یک صبحانه به این خوشمزگی حدود 50 لیره است؛ اما اگر این‌ها راضی‌تان نمی‌کند بورک را امتحان کنید. بسیاری از ترک‌ها بورک را صبحانه می‌خورند و جزو غذاهای محبوب‌شان برای صبحانه است. در منوی رستوران‌ها شاید چشم‌تان سوجوک (Sucuk) را در منو ببیند؛ این غذا از گوشت گاو، سیر، فلفل قرمز، زیره، سماق تشکیل شده که به همراه تخم مرغ پخته می‌شود. ذائقه ترک‌ها تقریبا مثل خودمان است اما سوجوک به دلیل فلفل قرمزش کمی تند است.
خوردن صبحانه دل چسب را فقط در ساحل تنگه بسفر به شما پیشنهاد می‌کنیم همه رستوران‌های این محدوده برای صبحانه عالی هستند پس بعد از اینکه صبح کنار ساحل قدم زدید حتما صبحانه‌تان را در تنگه بخورید.

به کدام رستوران و کافه‌های ترکیه سر بزنم؟

رستوران ارهان (Erhan Restaurant)
شاید یکی از دغدغه‌های شما در سفر به استانبول این باشد که کدام رستوران غذای حلال دارد؛ اگر به دنبال چنین رستورانی می‌گردید ما به شما رستوران ارهان را پیشنهاد می‌کنیم؛ رستورانی که به دیدنی‌هایی مثل ایاصوفیه، مسجد آبی و کاخ توپکاپی بسیار نزدیک است و انواع غذاها از ترکی گرفته تا اروپایی در این رستوران نیمه سنتی سرو می‌شود. قیمت غذاها حدود 50 تا 70 لیره است. یکی از بهترین گزینه‌هایی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که اگر هوا سرد نبود در فضای باز رستوران بنشینید و غذای‌تان را بخورید.

یکی از حُسن‌های ارهان صبحانه‌اش است که اگر 11 صبح هم در هوای دلچسب ترکیه هوس تخم‌مرغ کرده باشید، می‌توانید آن را بخورید. اما ارهان به این‌ها خلاصه نمی‌شود تصورش را بکنید تا 11 شب در گوشه گوشه‌ی استانبول تفریح کرده‌اید و حسابی گرسنه شده‌اید اما بسیاری از مغازه‌ها در حال بسته شدن هستند؛ اما ارهان شما را ناامید نمی‌کند چون تا 12 شب میزبان شماست.
از دیگر امکانات رستوران ارهان به وای‌فای رایگان و دسترسی مناسب برای افراد کم‌توان می‌توان اشاره کرد.

رستوران ارهان استانبول

غذای خوش آب و رنگ را در استانبول بخورید.

 

ارهان شلوغ بود؟ یا غذای مورد علاقه‌تان را تمام کرده؟ نگران نباشید، درست در همان نزدیکی رستوران اُلد هوس (Old House Restaurant) قرار دارد که همان غذاها و امکانات ارهان را به شما ارائه می‌دهد.

رستوران شدو (Shadow Restaurant & Cafe)
خسته شده‌اید؟ به شدو بروید و روی تخت‌ها بنشینید. شدو در مرکز شهر قرار دارد و به مسجد آبی و دیگر دیدنی‌های استانبول بسیار نزدیک است. دنده کباب را فقط و فقط در این رستوران بخورید اما مواظب انگشتان‌تان باشید. شدو فقط به کباب‌هایی که در ایران می‌خوریم خلاصه نمی‌شود بلکه انواع غذاهای ترکی مثل آدانا کباب را در منوی خود دارد. کمترین غذا 20 لیره و بیشترین قیمت غذایش 60 لیره است.
رستوران 360 درجه
نام این رستوران به موقعیت مکانی‌اش می‌آید چون در این رستوران نمای مسجد ایاصوفیه، کلیسای سنت آنتوان، تنگه بسفر و دریای مرمره را خواهید دید.

رستوران 360 درجه استانبول
هر طرف 360 درجه بنشینید یکی از دیدنی‌های استانبول را می‌بینید.

«پیش‌غذاهای 360 درجه عالی هستند به طوری که دلیل سفر دوباره‌ام به استانبول خوردن همین پیش غذاهاست؛ اما با توجه به تجربه‌ای که داشتم، پیشنهاد می‌کنم خودتان را با بشقاب مزه رنگارنگ سیر نکنید چون غذای اصلی در راه است.»
360 درجه فقط مخصوص غذا نیست، موسیقی زنده و حضور هنرمندان ترکی شما را به وجد خواهد آورد تا جایی که اصلا متوجه نمی‌شوید که غذای‌تان تمام شده.

کافه رستوران ماربلا (Marbella Cafe Restaurant)
اگر از ترک‌ها بپرسید که کدام غذای‌شان را بیشتر دوست دارند بدون شک ماهی را جزو 5 غذای محبوب انتخاب می‌کنند.
از بهترین رستوران‌هایی که ماهی‌های فوق‌العاده‌ای دارد کافه رستوران ماربلا است. ماربلا فکر همه را کرده حتی برای کسانی که گیاه‌خوار هستند.

یکی از نکات مثبت درباره این رستوران پارکینگ است به خصوص برای شمایی که ماشین اجاره کردید بسیار مناسب است. غذاهای دیگری مثل سوپ، باربیکیو و غذاهای مدیترانه‌ای عالی دارد. این رستوران از لحاظ قیمت و کیفیت غذا بسیار مناسب است و از 30 تا 60 لیره را شامل می‌شود.

کافه ماربلا استانبول

در کافه ماربلا موسیقی ترکی گوش کنید.

کافه رومیست (Cafe Rumist)
همه جور غذا در کافه رومیست موجوده، از غذاهای دریایی گرفته تا پیتزا. بهترین نوشیدنی‌های گرم،‌ سرد و دسر را اینجا بخورید. قیمت این کافه نسبت به بقیه کمی گران‌تر است اما به مزه خوبش می‌ارزد. کافه رومیست به کافه‌ی دوستان معروف است؛ چون می‌توانید با دوستان‌تان دور یک میز بنشینید، گُل بگویید و گُل بشنوید و صدای خنده‌هایتان با موسیقی ترکی که پخش می‌شود ترکیب شود.

کافه رومیست
حتما غذای دریایی کافه رو میست را امتحان کنید.

از 8 صبح تا نیمه‌های شب کافه رومیست میزبان شماست و حدود قیمت غذاها بین 50 تا 120 لیره است.
در این کافه متوجه گذر زمان نمی‌شوید، زمانی به خودتان می‌آیید که کافه رومیست وسایلش را جمع کرده و فقط منتظر شماست که از جای‌تان بلند شوید.

غذاهای خیابانی استانبول را کجا بخوریم؟

سیمیت (Simit)
مگر می‌شود به استانبول رفت و سیمیت نخورد! اگر برای آمریکایی‌ها قهوه اول صبح حرف اول را می‌زند برای ترک‌ها سیمیت چنین ویژگی دارد. سیمیت نان تازه‌ای است که با کنجد فراوان روی آتش قرار گرفته که بویش مست‌تان می‌کند. سیمیت مخصوص صبح نیست، در طول روز به هر خیابان استانبول بروید گاری‌های را می‌بینید که سیمیت می‌فروشند. قیمت هر سیمیت حدود 5 تا 10 لیره است.

سیمیت غذای خیابانیترک‌ها صبح‌شان را با سیمیت شروع می‌کنند.

لهمجون (Lahmacun)
پیتزای ترکی روی نانی شبیه نان لواش درست می‌شود. گوشت چرخ کرده، پیاز و فلفل قرمز را روی آن می‌ریزند؛ لهمجون کمی تند است پس اگر مشکل معده دارید یا به تندی غذا حساسیت دارید خوردنش را فراموش کنید. بعد از اینکه لهمجون از تنور بیرون آمد آبلیموی تازه روی آن بریزید تا مزه خوبش چند برابر شود. پیشنهاد می‌کنیم کنار لهمجون دوغ محلی ترکی یا همان آیران (Ayran) را بخورید. اگر دنبال بهترین پیتزای ترکی هستید که مزه‌اش زیر دندان‌تان بماند و بعدها هم هوسش را بکنید به لهمجون خلیل در محله‌ی کادی کوی (Kadikoy) بروید.

غذای ترکیپیتزای ترکی را حتما امتحان کنید.

کوکورچ (Kokorec)
هر گوشه از استانبول کوکورچ را خواهید دید یک غذای محبوب در بین مردم. کوکورچ روده‌ی کباب شده گوسفند است که با ادویه‌هایی مثل فلفل طعم دار می‌شود.
ما ایرانی‌ها شاید به دلیل اینکه از تمیز بودن روده‌ی گوسفند مطمئن نیستیم در استانبول سراغ این غذا نرویم اما ترک‌ها عاشقش هستند. اما اگر از مردم محلی بپرسید که کوکورچ کجا بهتر است؟ بدون شک شامپیون کوکورچ (Sampiyon Kokorec) را به شما پیشنهاد می‌دهند.

کوکوروچ غذای خیابانی ترکیترک‌ها عاشق این غذای ترکی هستند.

بورک (Borek) 
اسم بورک را شاید در سریال‌های ترکی شنیده باشید اما مواد تشکیل دهنده‌اش را نمی‌دانید؟ بورک شبیه نان‌ و پنیر خودمان است با این تفاوت که نان، پنیر و سبزیجات را  کمی حرارت می‌دهند. بورک نه تنها برای صبحانه محبوب ترک‌هاست بلکه یک میان وعده عالی هم محسوب می‌شود.

بورک غذای ترکیهر زمان در سفرتان به ترکیه خوردن بورک را فراموش نکنید.

شیرینی‌های استانبول
عاشق شیرینی هستید و دوست دارید در سفر شیرین کام باشید؟ پس راحت الحلقوم همراه با چای بهترین گزینه برای شماست. این شیرینی نه تنها در ترکیه بلکه در ایران هم طرفداران بسیاری دارد. لازم نیست سرگردان شوید تا راحت الحلقوم  ترکی پیدا کنید هر مغازه شیرینی فروشی آن را دارد. خیلی از مسافران این شیرینی خوشمزه را به عنوان سوغاتی با خود به همراه می‌آورند.

راحت الحلقوم ترکی دهان‌تان را شیرین کنید.

یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها در ترکیه که حتما باید آن را امتحان کنید باقلوای ترکی است، هرچند که در ایران هم باقلواهای خوشمزه‌ای داریم اما در سفر به استانبول حتما باید باقلوایش را خورد هر ورقه از این شیرینی انواع مغزها مثل پسته و بادام قرار دارد که با عسل، زعفران و شکر ترکیب شده که در اکثر فروشگاه‌ها آن را می‌فروشند.

رستورا‌ن‌ها و کافه‌های استانبول
در نقشه‌ی زیر جای رستوران‌هاو کافه‌هایی که معرفی شده را مشخص کرده‌ایم؛ کافی‌ست که روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنید تا اطلاعات مرتبط با هر کافه یا رستوران را ببینید.

[تعداد: 72    میانگین: 2.8/5]
موقعیت(ها)

اولش با روزنامه‌نگاری شروع کردم؛ اینکه چی شد و چه جوری شد، بماند. از نوشتن لذت می‌برم و علاقه‌ام به روزنامه‌نگاری باعث شد برم سر منشا این رشته بخونم؛ علوم ارتباطات‌اجتماعی. عاشق سفرم چون می‌تونی تجربه کنی. علاقه‌مندی‌هام زیاده مثل کتاب خوندن، فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی....

امتیاز دهید 4 دیدگاه ۵ / 4.7 29 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
گلنوش بهزادنیا
2 بهمن، 1397
در پاسخ به Hamed
سلام
خیلی خوب مطلبتون. شما چند سال استانبول زندگی می‌کردین؟ مرسی بی منت اطلاعاتتون برای من مسافر نوشتین.

سلام دوست عزیز
مرسی از پیام‌تون. ما خیلی خوشحالیم که تونستیم به شما برای سفر به استانبول کمک کنیم. هر سوالی هم درباره سفرتون داشتید بپرسید ما تمام تلاش‌مون رو می‌کنیم که پاسخ سوال شما رو بدیم. :)
در ارتباط با سوال‌تون من استانبول زندگی نکردم؛ فقط تجربیات سفری افرادی رو اینجا نوشتیم که سفررو حرفه‌ای هستن.

Hamed
2 بهمن، 1397

سلام
خیلی خوب مطلبتون. شما چند سال استانبول زندگی می‌کردین؟ مرسی بی منت اطلاعاتتون برای من مسافر نوشتین.

گلنوش بهزادنیا
24 شهریور، 1397
در پاسخ به rambod
من که عاشق غذاهای ترکی ام اما درباره کوکورچ باهاتون موافقم خانم بهزادنیا. این غذا مورد علاقه منم نبود.

سلام دوست عزیز
ممنون برای پیام‌تون.
مرسی از اینکه تجربیات سفرتون به ترکیه رو با ما در میان گذاشتید. :)

rambod
دقایقی پیش

من که عاشق غذاهای ترکی ام اما درباره کوکورچ باهاتون موافقم خانم بهزادنیا. این غذا مورد علاقه منم نبود.