راهنمای سفر به کانادا

هزینه سفر، اطلاعات ویزا، قیمت ارز و ... را اینجا بخوانید

24 تیر، 1397
24 تیر، 1397
مدت مطالعه :
همه‌ی ما قبل از سفر به کانادا آن را کشوری سرد و یخ‌زده فرض می‌کنیم. بیایید این باور را کنار بگذاریم و به کشور فیلم‌سازان بزرگی مانند جیمز کامرون و دنیس ویلنوو، ستاره‌های نوجوانی مانند فین ولف‌هارد سریال Stranger Things، جیکوب ترمبلی فیلم Room، کمدین‌های تکرار نشدنی مانند جیم کری، سث روگن، بازیگرانی مانند کیانوریوز افسانه‌ای، رایان گاسلینگ، ویل آرنت، کوبی اسمولدرز و پیشتازانی مانند ایلان ماسک و الکساندر گراهام‌بل سلام کنیم.

به کانادا خوش آمدید:

Welcome to Canada

به این 5 دلیل توریست‌ها به کانادا سفر کردند:
  1. موسیقی عنصر جدایی ناپذیر از زندگی کانادایی‌هاست. آن‌ها خوانندگان مطرحی مانند جاستین بیبر، شاون مندز، آلیسیا کارا و رپر معروف Drake را دارند. مردم کانادا به همه نوع موسیقی گوش می‌دهند از رپ و راک گرفته تا جاز و کلاسیک.
  2. خرید و گردش در بازارهای محلی و مراکز خرید تورنتو و مونترال از چیزهایی‌ست که گردشگران به آن علاقه نشان می‌دهند.
  3. مردم کانادا و مخصوصا تورنتویی‌ها به خط ساحلی خود افتخار می‌کنند. اینجا محل مراسم‌های مهم و آتش‌بازی جشن‌های مختلف است.
  4. کانادا بهشت دوست‌داران غذاست. گردشگران برای خوردن غذای معروف مونترالی به نام Poutine سر‌ودست می‌شکنند.
  5. بازدید و گشت‌و‌گذار در طبیعت بکر و دست‌نخورده کانادا حال و هوای خودش را دارد. دیدن گوزن و سمور آبی، آن هم از نزدیک هیجان انگیز است.

ویزا بگیرم؟
ویزا توریستی کانادا به دو صورت مالتیپل و سینگل داده می‌شود. کسی که ویزای توریستی کانادا را می‌گیرد، می‌تواند به مدت 6 ماه در خاک کانادا اقامت داشته باشد. برای تمدید ویزا نیز باید 30 روز قبل از تاریخ انقضای ویزا درخواست تمدید را بدهید.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر‌کم‌هزینه تا 100 دلار کانادا
♦ تخت در خوابگاه 25 تا 40 دلار کانادا
♦ سایت کمپینگ 25 تا 35 دلار کانادا
♦ غذا از سوپرمارکت و خودپز 8 تا 12 دلار کانادا
سفر متوسط 100 تا 250 دلار
♦ اتاق دابل در هتل متوسط در شهرهای مهم هر نفر از 100 تا 180 دلار کانادا
♦ غذا در یک رستوران محلی خوب 20 دلار کانادا
♦ ورودیه جاهای دیدنی 5 تا 20 دلار کانادا
سفر لوکس بالای 250 دلار
♦ اتاق دابل در هتل 4 ستاره 180 تا 250 دلار کانادا
♦ 3 وعده غذا در یک رستوران خوب 50 دلار کانادا
♦ بلیط ورودیه اسکی 50 تا 80 دلار کانادا
انعام می‌خواهد؟
رستوران‌ها: اضافه کردن 15 تا 20 درصد مبلغ سفارش
تاکسی‌ها: 10 تا 15 درصد کرایه تاکسی
هتل: برای کسانی که کیف و چمدا‌‌ن‌هاتان را حمل می‌کنند 1 تا 2 دلار برای هر چمدان. برای تمیز کننده اتاق از 2 دلار
چه ارزی با خودم ببرم؟
دلار کانادا، واحد پول رسمی کانادا است و بهترین پولی که با خود می‌توانید به کانادا ببرید، است. در بیشتر مناطق کانادا دلار آمریکا هم قبول می‌کنند، پس می‌توانید دلار آمریکا هم با خود ببرید. بهترین جا برای تبدیل ارز بانک‌ها و کیوسک‌های صرافی است. آن‌ها سکه قبول نمی‌کنند و حتما پول‌تان باید اسکناس باشد.
با چی برم؟
هواپیما: پرواز، ایران (تهران) به کانادا (تورنتو) حدود 15 ساعت طول می‌کشد. بستگی به بلیط هواپیمایی که می‌خرید ممکن است یک یا دو توقف در استانبول و وین داشته باشید.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‎ی خودرو
کانادا کشور بسیار وسیعی‌ست، به همین دلیل اجاره‌ی خودرو به شما این امکان را می‌دهد تا بین شهرها به راحتی تردد و از جاهای دیدنی کانادا بازدید کنید.
♦ دوچرخه
در ماه‌های گرم، دوچرخه می‌تواند بسیار مفید باشد. در شهرهای بزرگ مانند تورنتو و مونترال، برنامه اشتراک دوچرخه دارند و مغازه‌هایی وجود دارد که دوچرخه اجاره می‌دهند.
♦ اتوبوس شهری
اتوبوس‌های شهری معروف‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به مقصد هستند اما در تعطیلات و آخر هفته سرویس آن‌ها محدود می‌شود.
♦ تاکسی
تاکسی‌ها معمولا تاکسی‌متر دارند و ورودیه آن‌ها حدود 3 دلار است. به ازای هر کیلومتر هم 1.70 دلار می‌گیرند. انعام رانندگان تاکسی 10 تا 15 درصد از کرایه است و شما می‌توانید به‌صورت تلفنی هم تاکسی بگیرید.
♦ مترو
تورنتو و مونترال خط متروی بسیار مفیدی دارد که دسترسی به نقاط مختلف شهر را ممکن می‌سازد. در مناطقی مانند ونکوور و کلگری خط تراموا وجود دارد.
کی برم؟
تابستان بهترین فصل سفر به کانادا است. در این فصل هوا آفتابی و مطبوع می‌شود و می‌توانید انواع تفریحات از گشت و گذار در پارک تا دیدن آبشار نیاگارا را انجام دهید. در تابستان قیمت‌ها حدود 30 درصد افزایش پیدا می‌کند. در فصل زمستان هم پیست‌های اسکی بسیار شلوغ می‌شوند.
زبان رسمی کانادا چیست؟
زبان رسمی مردم کانادا انگلیسی و دومین زبان رسمی آن‌ها فرانسوی‌ست. زبان فرانسوی را در برخی از مناطق کانادا مانند کبک بسیار می‌شنوید. کانادا یک کشور چند ملیتی‌ و چند فرهنگی‌ به شمار می‌‌رود و شما ممکن است افرادی را پیدا کنید که به زبان‌های دیگر صحبت می‌کنند. اما در کل مردم کانادا ‌بسیار مودب هستند. چند اصطلاح کاربردی:
  • سلام: Hello
  • خداحافظ: Goodbye
  • حالت چطوره؟ ?How are you
  • این چنده؟  ?How much is it
  • ممنونم: Thank you

مصطفی سروی

اخیرا برای ورود به کانادا باید Decleration card را به صورت آنلاین و روی دستگاه‌های مخصوص پر کنید. هنگام خروج از کانادا، بیشتر گردشگران تعجب می‌کنند چون هیچ گیت خروجی را نمی‌بینند.


وضعیت بهداشتی و درمانی در کانادا چطور است؟
♦ بیمارستان
خدمات درمانی کانادا دارای بالاترین سطح است و برای مردمش خدمات رایگان درمانی دارد. اگر دچار بیماری و یا مشکل اورژانسی شده‌اید، به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنید و به اتاق اورژانس بروید. آن‎ها به خوبی از شما مراقبت خواهند کرد اما هزینه درمان بسیار گران است.
♦ بیماری‌ها
از نیش پشه‌ها و کنه‌ها دور بمانید چون باعث بیماری‌های بسیاری مانند lyme می‌شوند. اگر دچار نیش‌خوردگی شدید به بیمارستان مراجعه کنید و یا برای آشنایی بیشتر به سایت (canada.ca/en/public-health) بروید.
سرماخوردگی دیگر بیماری رایج در کانادا است. حتما سر و گردن خود را بپوشانید و ویتامین ث بسیار مصرف کنید. بدن خود را در فصل زمستان و به خصوص اگر به بخش‌های شمالی سفر می‌کنید، کامل بپوشانید.
♦ بیمه
توجه داشته باشید بیمه‌ای را انتخاب کنید که همه موارد درمانی را پوشش دهد حتی پرواز اورژانسی بازگشت به کشور مقصد.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به کانادا احتیاجی به زدن واکسن ندارید اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) به همه مسافران پیشنهاد می‌کند واکسن‌های کزاز، سرخک، اوریون و هپاتیت A را بزنند. اگر واکسن می‌زنید حداقل 6 هفته قبل از سفر این کار را انجام دهید.
♦ سرویس بهداشتی
سرویس‌های بهداشتی در کانادا با نام Washroom مشخص شده‌اند و بسیار تمیزاند. در مراکز خرید و موزه‌ها و…سرویس‌های بهداشتی عموما رایگان هستند. در برخی نقاط سرویس‌های بهداشتی زنانه و مردانه ندارند.
♦ وضعیت آب
از نوشیدن آب رودخانه‌ها، برکه‌ها و … خودداری کنید چون ممکن است دچار عفونت، اسهال و دیگر بیماری‌ها شوید.
کانادا امن است؟
♦ خطرات و پیشگیری
1. کانادا از امن‌ترین کشورهای جهان است و جیب‌بری، زورگیری و … بسیار نادر است.
2. ممکن است افراد مست در کنار بارها و کلاب‌ها وجود داشته باشند که باعث دردسر مردم می‌شوند. زنان نیز باید در اطراف این مکان‌ها مراقب باشند.
3. استفاده از مواد مخدر مانند ماریجوانا و قارچ جادویی در کانادا ممنوع است و هیچ عذری در این مورد پذیرفته نیست. در سال 2017 کارهایی برای قانونی کردن برخی از مواد مخدر با استفاده محدود انجام شد اما هنوز هم غیرقانونی است.
♦ موارد قانونی
اگر شما دستگیر شدید این حق را دارید حرفی نزنید و یک وکیل استخدام کنید. اگر نتوانستید از پس استخدام وکیل بربیایید از وکیل‌های تسخیری (عمومی) استفاده کنید.
مقدار الکل در خون هنگام رانندگی با اتومبیل، راندن موتورسیکلت، قایق و اسنوموبیل، باید زیر 0.08 درصد باشد. در غیر این صورت پلیس می‌تواند شما را دستگیر کند و گواهینامه شما را باطل کند.
تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
اپلیکیشن Wish بسیار پرطرفدار است و جزو 20 اپلیکیشن پردانلود در کاناداست. این اپلیکیشن مانند دیجیکالا است و می‌توانید با آن کالاهای مختلف را آنلاین سفارش دهید یا برای دوستان‌تان هدیه بخرید. دیگر اپلیکیشنی که برای ارتباط با مردم کانادا می‌توانید از آن استفاده کنید Google Duo است.
چه سیم‌کارتی بگیرم؟
سیم‌کارت‌های محلی مانند Bell, Telus, Rogers از سیم‌کارت‌هایی با پوشش خوب هستند. در بین این سیم‌کارت‌ها، Bell از همه بهتر است چون مناطق بیشتری تحت پوشش قرار داده است. در برخی از مناطق روستایی، موبایل آنتن نمی‌دهد و این موضوع ربطی به این‌که چه سیم‌کارتی استفاده می‌کنید ندارد. شهروندان آمریکایی می‌توانند به راحتی از سیم‌کارت‌های Verizon خود استفاده کنند.

Telus

سیم کارت کانادا rogers

Rogers

سیم کارت bell
Bell

موقعیت(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 7 دیدگاه ۵ / 4.2 96 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
جوادعارفی
30 فروردین، 1399

عالی.واقعاوقت گذاشتیدممنونم

شرفا
5 بهمن، 1398

سلام، آیا امکان سفر از استانبول به کانادا برای ایرانیها هست؟ یک توقف در آمستردام نیازی به ویزا شنگن دارد؟

پاسخ اسمارتیز :
سلام، سوالتون رو خیلی کلی پرسیدید. بله می‌تونید از استانبول به کانادا برید به این شرط که شما ویزای کانادا رو داشته باشید.
در مورد قسمت دوم سوالتون باید بگم که اگر یک توقف دارید مشکلی نداره و نیازی به ویزای شنگن ندارید به شرطی که ترانزیت شما زیر 24 ساعت باشه. اما اگر دو تا توقف داشته باشید، مثلا از تهران به استانبول و از استانبول به آمستردام و در نهایت کانادا، اجازه این کارو ندارید. ولی باز این موضوع بستگی زیادی به ایرلاین انتخابی شما داره و پیشنهاد می‌کنم از ایرلاین مورد نظرتون این موضوع رو پیگیری کنید.
مجید
5 آذر، 1398

جالب بود ممنون

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما که وقت گذاشتید =)
امیرحسین سربیشه
2 اردیبهشت، 1398
در پاسخ به هیوا
بسیار دقبق و عالی ??

نظر لطف‌تونه، خیلی ممنون

هیوا
1 اردیبهشت، 1398

بسیار دقبق و عالی ??

امیرحسین سربیشه
17 آذر، 1397
در پاسخ به نفیسه
خیلی جالب بود

خیلی ممنون. وبلاگ ما رو به دوستانتون هم معرفی کنید.

نفیسه
15 آذر، 1397

خیلی جالب بود