راهنمای سفر به فرانسه

هزینه سفر، اطلاعات ویزا، قیمت ارز و ... را اینجا بخوانید

16 اردیبهشت، 1397
16 اردیبهشت، 1397
مدت مطالعه :
«سفر به پاریس همیشه ایده خوبیه.» اگر اهل سینما و طرفدار آدری هپبرن باشید، احتمالا این جمله او در فیلم سابرینا را شنیده‌اید؛ البته عاشق هپبرن بودن، تنها یکی از دلایل برای سفر به فرانسه است. برج‌ها، ساختمان‌های تاریخی و موزه‌ها، از دلایلی دیگری است که ممکن است شما را به “کشور شش ضلعی” بکشاند. بله؛ فرانسه به دلیل شکلش روی نقشه به کشور شش ضلعی معروف است.

به فرانسه خوش آمدید:

Bienvenue en France

به این 5 دلیل توریست‌ها به فرانسه سفر کردند:
  1. تنها فکر کردن به غذاهای فرانسوی، کافیست تا آب دهانتان راه بیافتد. برخی از کسانی که به این کشور سفر کرده‌اند، دلیل سفرشان را خوردن غذاهای خوشمزه فرانسوی مثل کورْک مادام (croque-madame) و کانفیت اردک، بیان کرده‌اند.
  2. کلیساهای تاریخی فرانسه، نمادی برای این کشور هستند؛ شما بدون دیدن کلیسای نوتر دام (Notre Dame) و ساکِر کِر (Sacre Coeur)، احتمالا احساس می‌کنید همه‌ی جاهای دیدنی این کشور را ندیده‌اید.
  3. اگر شروع به شمردن جاهای دیدنی و تاریخی فرانسه کنید، وقتی به آخر لیست برسید، احتمالا اولین جای دیدنی را که به ذهنتان آمده بود را به یاد نمی‌آورید چراکه لیست جاهای دیدنی این کشور خیلی بلند بالاست. برج ایفل، طاق پیروزی، باغ ورسای و دیزنی‌لند پاریس تنها چند مورد در این لیست است.
  4. بازدید از لوور، پربازدیدترین موزه جهان در سال 2017، دلیل خوبی برای سفر به فرانسه است. موزه رودان و کارناواله، دیگر موزه‌هایی هستند که سالانه گردشگران زیادی را به فرانسه می‌کشانند.
  5. پاریس مقصد بسیاری از شخصیت‌های معروف دنیاست. دوست دارید وقتی در شهر عشق در کافه‌ای نشسته‌اید و مشغول خوردن قهوه‌اید، بازیگر یا خواننده مورد علاقه‌تان را ببینید؟ اتفاق افتادن این موضوع در سفر به فرانسه چندان دور از انتظار نیست.

ویزا بگیرم؟
فرانسه جزو کشورهای شینگن است و برای سفر به این کشور، باید ویزای شینگن بگیرید که 90 روز اعتبار دارد. پذیرش درخواست ویزای فرانسه توسط شرکت خصوصی VFS انجام می‌شود و این شرکت پس از اخذ مدارک، زمان مصاحبه را برای شما ترتیب می‌دهد.
هزینه‌ی روزانه‌ام چقدر است؟
سفر‌کم‌هزینه تا 130 یورو
♦ تخت در خوابگاه 18 تا 30 یورو
♦ اتاق دابل در یک هتل اقتصادی تا 90 یورو
♦ هر وعده غذا تا 20 یورو
سفر متوسط از 130 تا 220 یورو
♦ اتاق دابل در هتل متوسط از 90 تا 190 یورو
♦ غذا در یک رستوران متوسط 20 تا 40 یورو
سفر لوکس بیش از 220 یورو
♦ اتاق دابل در هتل 5ستاره از 190 تا 350 یورو
♦ غذا در رستوران لوکس 65 تا 150 یورو
انعام می‌خواهد؟
رستوران‌ها: در رستوران‌های فرانسه، 15 درصد از مبلغ صورت‌حساب هزینه سرویس است و نیازی به پرداخت انعام اضافه نیست.
هتل: پرداخت 1 تا 2 یورو برای هر کیف به کسی که کیف‌ها یا چمدان‌های شما را حمل می‌کند، توصیه می‌شود.
کافه‌ها: مبلغ معمول انعام در کافه‌ها، 5 تا 10 درصد صورت‌حساب است.
تاکسی: معمولا در فرانسه به رانندگان تاکسی 10 تا 15 درصد انعام پرداخت می‌شود.
چه ارزی با خودم ببرم؟
ارز مرجع این کشور یورو است و برای سفر به فرانسه باید این ارز را همراه داشته باشید. البته برخی از هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید فرانسه، دلار نیز قبول می‌کنند. اگر قصد دارید پولتان را به یورو تبدیل کنید، بهتر است قبل از سفر به فرانسه ریالتان را به یورو (و نه دلار) تبدیل کنید تا چند بار کارمزد تبدیل ارز نپردازید.
با چی برم؟
هواپیما: پرواز بدون توقف تهران به پاریس حدود 6 ساعت و پرواز با یک توقف نیز حدود 8 ساعت طول می‌کشد. پرواز از تهران به سایر شهرهای فرانسه با یک توقف انجام می‌شود.
قطار: برای سفر به فرانسه با قطار، اول باید با قطار به استانبول بروید؛ مسیر تهران به استانبول با قطار، حدود 60 ساعت طول می‌کشد. پس از رسیدن به استانبول، دو مسیر پیش روی شماست که می‌توانید یکی را انتخاب کنید؛ مسیر بخارست، بوداپست، زوریخ و پاریس، انتخاب اول شماست و مسیر صوفیه بلگراد، بوداپست، مونیخ و پاریس، انتخاب دوم. فاصله استانبول تا پاریس حدود 2200 کیلومتر است.
چطور از وسایل حمل و نقل شهری استفاده کنم؟
♦ اجاره‌ی خودرو
اجاره خودرو در سفر به فرانسه علاوه بر آزادی عمل، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود؛ به‌عنوان‌مثال، اگر تعدادتان در سفر، بیش از یک نفر باشد، هزینه اجاره خودرو از قطار کمتر است.
برای اجاره خودرو در فرانسه باید حداقل 21 ساله باشید و گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. باید یک سال نیز از گرفتن گواهینامه‌تان گذشته باشد. علاوه بر آن، برای کرایه خودرو باید کارت اعتباری ارائه دهید. افراد زیر 25 سال، برای رانندگی معمولا باید 25 تا 35 یورو هزینه اضافه (برای هر روز) بپردازند.
آزادراه‌ها و جاده‌های فرانسه به چند دسته تقسیم می‌شوند:
    – آزادراه‌ها و جاده‌های نوع N و D که حداکثر سرعت مجاز در آن‌ها 90 کیلومتر بر ساعت است (در زمان بارش باران 80 کیلومتر بر ساعت)
    – آزادراه‌های معمول با حداکثر سرعت مجاز 110 کیلومتر بر ساعت (در زمان بارش باران 100 کیلومتر بر ساعت)
    – آزادراه‌های نوع A که حداکثر سرعت مجاز در آن‌ها 130 کیلومتر بر ساعت است (110 کیلومتر بر ساعت در زمان بارش باران و 60 کیلومتر بر ساعت در زمان یخبندان)
♦ اتوبوس شهری
برای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی پاریس می‌توانید از اتوبوس‌های شهری استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اتوبوس شماره 72 که مسیرش از کنار رود سن می‌گذرد، در کنار بسیاری از جاذبه‌های گردشگری پاریس ایستگاه دارد؛ البته این اتوبوس گاهی شلوغ است و آهسته حرکت می‌کند.
    بلیت اتوبوس‌های پاریس، با بلیت مترو این شهر یکی است و می‌توانید آن را از ایستگاه‌های اتوبوس بخرید. اگر از سفرتان با اتوبوس بیش از 1:30 نگذشته باشد، می‌تواند با همان بلیت، اتوبوستان را عوض کنید.
♦ تاکسی
در کنار همه‌ی ایستگاه‌های قطار متوسط و بزرگ و بسیاری از ایستگاه‌های کوچک، ایستگاه تاکسی وجود دارد. در شهرهای کوچک که تاکسی‌ها پس از پیاده کردن شما، احتمالا نمی‌توانند مسافر دیگری پیدا کنند، کرایه مسیر رفت و برگشت را از شما می‌گیرند. کرایه تاکسی، یکشنبه‌ها، روزهای تعطیل و شب‌ها، 30 درصد افزایش می‌یابد.
♦ مترو و تراموا
شهرهای بزرگ فرانسه، سیستم حمل‌ونقل عمومی بسیار گسترده‌ای دارند و در شهرهای پاریس، لیون، مارسی، لیل و تولوز، مترو وجود دارد. در برخی شهرهای دیگر و بخشی از پاریس نیز تراموا، مسافران را جا‌به‌جا می‌کند. علاوه بر بلیت تک‌سفره، می‌توانید برای تمام سفرهای یک روز، بلیت یک‌روزه بخرید. مترو پاریس با طول 214 کیلومتر، دومین مترو پرکار اروپاست و روزانه بیش از 4 میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند.
♦ دوچرخه
فرانسه برای دوچرخه‌سواری عالیست. بخش بزرگی از حومه شهرها، مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری دارد و بسیاری از جاده‌های کم‌ترافیک برای دوچرخه‌سواری مناسبند. طبق قانون فرانسه، دوچرخه‌ها باید زنگ، چراغ خطر و چراغ شبرنگ روی پدال داشته باشند.
شما در اکثر شهرهای فرانسه می‌توانید دوچرخه اجاره کنید. هزینه اجاره دوچرخه کوهستان برای یک روز، حدود 15 یورو است و می‌توانید دوچرخه‌های دیگر را با قیمت کمتر اجاره کنید. برای کرایه دوچرخه معمولا باید کارت شناسایی و/یا کارت اعتباری خود را به اجاره‌دهنده بدهید.
کی برم؟
بهترین زمان سفر به فرانسه بهار و پاییز است. از اوایل پاییز تا اوایل بهار، قیمت‌ها در این کشور تا 50 درصد، نسبت به گران‌ترین روزها کاهش می‌یابد. جاهای دیدنی و رستوران‌ها در این ایام، روزها و ساعات کمتری فعالند.
در تابستان جاده‌های فرانسه معمولا شلوغ است و برای بازدید از جاذبه‌های مهم، معمولا باید در صف بایستید. در ایام سال نو میلادی نیز کشور فرانسه پذیرای گردشگران زیادیست.
متین لشکری

در سفر به فرانسه، پیاده‌روی در خیابونای پاریس رو از دست ندید. موقع پیاده‌روی می‌تونید بوتیک‌ها رو که معمولا کوچیکن، تماشا کنید و اگه خواستید چیزی بخرید.


زبان رسمی فرانسه چیست؟
زبان رسمی این کشور فرانسوی است اما طبق آمارگیری که در سال 2012 انجام شده است، حدود 40 درصد فرانسوی‌ها به زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کنند.
اگر در فرانسه، انگلیسی صحبت کردید و مخاطبتان پاسختان را به انگلیسی نداد، لزوما به این معنی نیست که انگلیسی بلد نیست؛ ترس، غرور و تنبلی، چند دلیلی‌اند که می‌توانند مانع از انگلیسی صحبت کردن فرانسوی‌ها شوند. چند اصطلاح کاربردی:
  • سلام: Bonjour (بونژوق)
  • خداحافظ: Au revoi (اوقو وواق)
  • حالت چطوره؟ Comment allez-vous (کومونت اَلِه وو)
  • این چنده؟ ça coûte combien (سَ کوت کُمبیَن)
وضعیت بهداشتی و درمانی در فرانسه چطور است؟
♦ بیمارستان
در فرانسه سه نوع بیمارستان وجود دارد: بیمارستان دولتی، بیمارستان مستقل غیرانتفاعی و بیمارستان خصوصی. بیمارستان‌های غیرانتفاعی فرانسه به بیمارستان‌های دولتی وابسته‌اند و مالکیت آن‌ها در اختیار بنیادها یا انجمن‌های مذهبیست.
♦ بیمه
توصیه می‌شود در سفر به فرانسه بیمه جامع مسافرتی خریداری کنید که مواردی مثل سرقت، گم کردن وسائل و مشکلات پزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهد.
♦ واکسن بزنم؟
برای سفر به فرانسه نیاز نیست واکسن خاصی بزنید اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) به همه مسافران توصیه می‌کند پیش از سفر به هر کشوری، واکسن دیفتری، کزاز، سرخک، اوریون، سرخجه و فلج اطفال بزنند.
♦ سرویس بهداشتی
تعداد سرویس‌های بهداشتی عمومی در فرانسه، به‌خصوص خارج از شهرهای بزرگ، زیاد نیست. علاوه بر توالت‌های عمومی معمولی، در فرانسه نوعی دیگری از توالت‌ها وجود دارد که توالت‌های 24ساعته نام دارد؛ این توالت‌ها که حالتی اتاقک‌مانند دارند، در بیرون از پاریس رایگانند اما در داخل پاریس، برای استفاده از آن‌ها باید نیم یورو پرداخت.
♦ وضعیت آب
آب شیر در فرانسه قابل نوشیدن است اما در صورت تمایل می‌توانید آب معدنی هم بخرید. آب معدنی با مارک‌های وُلویک (Volvic) و اِویان (Évian) ارزان است و تقریبا در همه جا پیدا می‌شود.
فرانسه امن است؟
علی‌رغم افزایش چشم‌گیر جرم و جنایت و تروریسم در چند سال اخیر، فرانسه کشور امنی‌ست.
به دلیل دریافت تهدیدهای مرتبط با تروریسم، پلیس فرانسه در موارد امنیتی بسیار سخت‌گیر و دقیق است. از رها کردن کیفتان در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار و مترو خودداری کنید چراکه پلیس سریع به کیف‌های رهاشده مشکوک می‌شود و ممکن است باعث دردسر شما شود.
بررسی کیف‌ها در زمان ورود به موزه‌ها و آثار تاریخی، چیزی معمول است.
جیب‌بری و دزدیدن کیف و گوشی، در مکان‌های عمومی و پرجمعیت، در شهرهای بزرگی مثل پاریس، مارسی و نیس اتفاق می‌افتد؛ البته با چند اقدام احتیاطی می‌توان خطر را تا حد زیادی کاهش داد:
- در قطار، گوشی یا تبلتتان را روی میز رها نکنید و کیفتان را تا جای ممکن، نزدیک خودتان قرار دهید.
- در ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، فست‌فودها و کافه‌های فضای باز، سواحل و وسائل حمل‌ونقل عمومی، بیشتر مراقب کیف پول و گوشی‌تان باشید.
تکنولوژی چه کمکی به من می‌کند؟
با استفاده از اپلیکیشن RATP، شما می‌توانید اطلاعات جامعی در مورد سیستم حمل‌ونقل شهری پاریس به دست آورید. با استفاده از این اپ می‌توانید جای ایستگاه‌های اتوبوس و مترو را پیدا کنید و از زمان آمدن اتوبوس یا متروی بعدی مطلع شوید. این اپلیکیشن امکانات دیگری نیز دارد که برخی از آن‌ها رایگان نیست.
دوست دارید در پاریس دوچرخه‌سواری کنید اما نمی‌دانید از کجا دوچرخه کرایه کنید؟ اپ Velib به همین منظور طراحی شده است. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید ایستگاه‌های دوچرخه نزدیک خود را پیدا کنید و بفهمید آن ایستگاه چند دوچرخه برای کرایه دارد. اگر هم می‌خواهید بدانید آیا ایستگاه مورد نظر شما جایی برای برگرداندن دوچرخه دارد، این اپ به شما کمک می‌کند.
چه سیم‌کارتی بگیرم؟
چهار اپراتور Orange، SFR، Bouygues و Free Mobile، در کشور فرانسه خدمات ارتباطی ارائه می‌دهند. اورنج از نظر تعداد مشترکان، بزرگ‌ترین اپراتور فرانسه است. سیم‌کارت اعتباری اپراتور اورنج با 120 دقیقه مکالمه، 1000 پیامک و 10 گیگابایت دیتا، 40 یورو قیمت دارد. اعتبار این سیم‌کارت پس از اولین استفاده، 14 روز است.
سیم کارت اورنج

Orange

سیم کارت SFR

SFR

سیم کارت Bouygues

Bouygues

سیم کارت Free Mobile

Free Mobile

موقعیت(ها)

برق و ICT خوندم. وبلاگ‌نویسی رو دوست دارم و خوندن وبلاگ هم جزو علائقمه. به صورت خیلی آماتور کوهنوردی می‌کنم و مسابقات بسکتبال NBA رو هم دنبال می‌کنم. مثل خیلی از مردم موسیقی گوش می‌دم و فیلم می‌بینم. تکنولوژی، کتاب و پادکست هم برام جذابه.

امتیاز دهید 3 دیدگاه ۵ / 4.4 99 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
Mehrdad
8 آبان، 1398

سلام،خسته نباشی اطلاعات خوب و جامعی دادی...اما با این وضعیت فکر کنم باید اول بری سرقت بانک بعد بیای اروپا خخخخخ در هر حال ممنون

احمد شریفی
26 اسفند، 1397
در پاسخ به daryoushroozbehani
بسیارعالی ازراهنماییهاتون متشکرم

خواهش می‌کنم

daryoushroozbehani
26 اسفند، 1397

بسیارعالی ازراهنماییهاتون متشکرم