برنامه‌ی سفر به متین آباد

5 اسفند، 1398
25 اسفند، 1398
2 روزه
پاییز
کویرگردی
علی واقفی
همه میدونن که "تو پاییز کویر میچسبه"! پس اگر شما هم عاشق رمل‌های طلایی کویر هستید اما از کویرهای مرسوم ایران خسته شدید، این برنامه سفر اسمارتیز را از دست ندهید. در این مطلب می‌خواهیم اکو کمپ متین آباد با استانداردهای بالای گردشگری را به شما معرفی کنیم که می‌تواند یک پایان هفته‌ی عالی برایتان رقم بزند!
روز 1
بازدید از ابیانه، نطنز و رسیدن به اکوکمپ کویری متین آباد
از قدیم الایام گفته‌اند سحرخیز باش تا کامروا شوی! مخصوصا در این روزهای پاییزی که خورشید برای غروب کردن عجله دارد. پس صبح خیلی زود بیدار شوید و به سمت قم حرکت کنید. این صبح زود بیدار شدن یعنی که باید قید صبحانه را زد، اما نگران نباشید چرا که صرف صبحانه در مسیر به تنهایی یکی از جاذبه‌های سفر است. برای صرف صبحانه یا می‌توانید با خود صبحانه همراه ببرید یا به عنوان یک انتخاب جذاب‌تر، صبحانه را در مجتمع‌ رفاهی‌های بین راهی میل کنید. در صورت انتخاب راه دوم، 3 مجتمع رفاهی برای انتخاب پیش رو خواهید داشت: مهتاب، مهروماه و مارال ستاره!
مجتمع رفاهی مهتاب: بعد از حدود 100 کیلومتر و قبل از قم به این مجتمع خواهید رسید. مهتاب از قدیمی‌ترین مجتمع رفاهی‌های این مسیر به شمار می‌رود و صبحانه‌ی آن هم به صورت سلف‌سرویس سرو می‌شود.
مجتمع رفاهی مهروماه: 115 کیلومتر بعد از تهران به مهروماه می‌رسید. مهروماه مجتمع مدرن‌تری است و قیمت‌ها کمی بالاتر!

علی واقفی

مجتمع رفاهی مهتاب و مهروماه قبل از قم قرار دارند، اما مارال ستاره درست در میانه‌ی راه تهران- متین‌آباد واقع شده و برای رسیدن به صبحانه‌ی آن باید زودتر از تهران حرکت کنید.


مجتمع رفاهی مارال ستاره: اگر صبح زودتر راه افتاده باشید به صبحانه‌ی این مجتمع خواهید رسید، چرا که صبحانه تا ساعت 9-9:30 سرو می‌شود و اگر دیر راه بیفتید به صبحانه‌ی این مجتمع نخواهید رسید. بعد از 150 کیلومتر رانندگی و رد کردن قم به مارال ستاره خواهید رسید.بعد از صرف صبحانه، راهتان را ادامه دهید. اگر در مهتاب یا مهروماه صبحانه را میل کردید، می‌توانید بعد از رسیدن به قم از دریاچه نمک آن دیدن کنید. اما اگر مارال ستاره را برای صرف صبحانه انتخاب کردید می‌توانید بازدید از ابیانه یا نطنز را در برنامه‌ی خود قرار دهید. قم حدودا 180 کیلومتر با ابیانه فاصله دارد، بنابراین حدودا ساعت 11-12 به این شهر زیبا خواهید رسید. در کوچه پس کوچه‌های سرخ‌رنگش قدم بزنید و از طبیعت بی‌نظیر پاییزی‌اش جان خود را تازه کنید. بعد از این گشت جانانه می‌توانید یک ناهار محلی در ابیانه نوش جان کنید.

راه دوم، انتخاب نطنز برای ادامه‌ی راه است که فاصله‌ای حدودا 2ساعته با قم دارد. آنچه در نطنز انتظارتان را می‌کشد، مسجد جامع معروف آن واقع در بلوار باغستان است. علاوه بر زیبایی معماری این مسجد تاریخی، وجود یک چنار هزار ساله هم شما را شگفت‌زده می‌کند. در کنار این مجموعه یک موزه‌ی مردم‌شناسی و آتشکده قرار دارد که بازدید از مجموع آن‌ها حدودا 1 ساعت زمان خواهد برد. برای صرف ناهار در نطنز، یا رستوران کنار مسجد جامع را انتخاب کنید یا رستوران شب‌های نطنز را. با اینکه قیمت‌های رستوران کنار مسجد کمی بالاتر است اما کیفیت خوب غذاها و تنوع غذاهای سنتی این قیمت را توجیه می‌کند.بعد از صرف ناهار حدودا 40 تا 50 کیلومتر مسیر پیش رو دارید تا به متین‌آباد برسید. بعد از عوارضی دوم کاشان و دیدن تابلوهای بادرود به سمت آن بپیچید. با این برنامه، حدودا ساعت 3.5 تا 4 به کمپ متین‌آباد خواهید رسید. اتاق، کومه یا کلبه‌ای که از قبل رزرو کردید را تحویل بگیرید و کمی استراحت کنید.

علی واقفی

اگر این شهرها را قبلا بازدید کرده‌اید و یا دلتان کمی ماجراجویی می‌خواهد، بازدید از روستاهای اطراف متین‌آباد را جایگزین ابیانه یا نطنز کنید. روستاهای مورچه‌خورت و فریزهند از جمله‌ روستاهایی هستند که به اندازه‌ی اسمشان عجیب و در عین حال دیدنی می‌باشند!


اگر هوا هنوز روشن باشد می‌توانید در محوطه‌ی کمپ قدم بزنید و از مزرعه‌ی حیوانات دیدن کنید. در این مزارع، انواع شتر، شترمرغ، اسب، بز فرانسوی و بوقلمون پرورش داده می‌شوند. اگر هم سراغ جایی هستید که کمی خستگی سفر را از تن به در کنید، به کافی‌شاپ مجموعه بروید. جایی که انواع دمنوش، قهوه، آبمیوه و بستنی انتظارتان را می‌کشد. همچنین وسایل بازی در محوطه‌ی کمپ برای بچه‌ها در نظر گرفته شده که البته برای بزرگسالان هم خالی از جذابیت نیست!حیف است کویر رفت و منظره‌ی غروب را از دست داد. پس زمانتان را جوری مدیریت کنید که این منظره‌ی تماشایی را از دست ندهید. برای صرف شام از ساعت 8-10 شب می‌توانید به رستوران این مجموعه مراجعه کنید. در رستوران متین‌‌آباد معمولا چلو گوشت و چلومرغ سرو می‌شود و همیشه امکان انتخاب انواع دسر را از قسمت سالادبار رستوران خواهید داشت. لذت خوردن این غذاها زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم تمامی مواد غذایی مصرفی در متین‌آباد ارگانیک و محصول مزارع اطراف کمپ هستند.

علی واقفی

کسانی که گیاه‌خوار هستند می‌توانند از قبل با مسئولان کمپ هماهنگ کنند تا غذای مخصوص خودشان برایشان سرو شود. همچنین در محوطه‌ی متین‌آباد قنادی و نانوایی وجود دارد که مواد اولیه‌ی آن‌ها تازه و ارگانیک هستند و می‌توانید همه چیز را به صورت تازه خریداری کنید.


بعد از صرف غذا، وقت شب‌نشینی دور آتش فرا رسیده است! در محوطه‌ی کمپ، 3سکوی آتش قرار گرفته که معمولا یکی از آن‌ها همیشه روشن است و اگر نیاز باشد سکوهای دیگر هم روشن می‌شود. این شب‌نشینی دور آتش معمولا تا نیمه‌های شب ادامه خواهد داشت، اما اگر تمایل دارید فعالیت‌های هیجان‌انگیزتری انجام دهید هم چند گزینه پیش رو دارید! دوست دارید در سکوت شب بر روی شن‌های سرد کویر قدم بگذارید یا مهمان سقف ستاره‌ها شوید و آسمان را رصد کنید؟ خبر خوب آن‌که شما امکان انتخاب هر دوی این تفریحات جذاب را در کمپ متین‌آباد دارید. پس یا با همراهی یک لیدر مجرب به پیاده‌روی شبانه‌ی کویری بروید، یا به برنامه رصد ستارگان بپیوندید و با تجهیزات رصدی کمپ به تماشای آسمان پرنقش‌ونگار شب بنشینید. البته برای این تفریحات باید هزینه‌ی جداگانه‌ای بپردازید که قطعا ارزشش را خواهد داشت.

“انجام برنامه‌های رصدی بستگی به شرایط جوی و روزهای ماه دارد”


نگاره 1 از 5
نگاره 2 از 5
نگاره 3 از 5
نگاره 4 از 5
نگاره 5 از 5
روز 2
تفریحات کویری در متین آباد و بازگشت به تهران
یک شب متفاوت در زیر سقف ستارگان و صدای باد لای شن‌های طلایی کویر سپری شد! بعد از این شب خاطره‌انگیز در اکو کمپ متین‌آباد، آماده‌ی یک صبحانه‌ی دلچسب در رستوران مجموعه شوید. صبحانه به صورت سلف سرویس و از ساعت 7:30 تا 9:30 سرو می‌شود. بعد از صرف صبحانه، حالا نوبت دل دادن به زیبایی‌های کویر و صد البته تفریحات جذاب متین‌آباد رسیده است. کمتر کسی را می‌توان یافت که به شترسواری نه بگوید! دوچرخه‌سواری در کویر چطور؟ علاوه بر این دو اگر اهل والیبال هستید و گروهی سفر کرده‌اید می‌توانید والیبال شنی را در این مجموعه تجربه کنید. برای دوستداران هیجان هم، کویرنوردی با ماشین‌های آفرود را توصیه می‌کنیم.خیلی حوصله‌ی هیجان ندارید و دلتان می‌خواهد ساعتی با طبیعت خلوت کنید؟ پس سوار دلیجان شوید تا به رمل‌های طلایی کویر برسید. دلیجان وسیله‌ای شبیه گاری است که به تراکتور وصل می‌شود و با طی مسافتی حدودا 20 دقیقه‌ای به تپه رمل‌هایی می‌رسد که می‌توانید روی آن‌ها پیاده‌روی کنید. کمی بنشینید و از سکوت چشم‌انداز کویری لذت ببرید. شن‌بازی جزو لاینفک تمام برنامه‌های کویری است، پس یادتان نرود با شن‌ها همبازی شوید! در نهایت می‌دانم تا عکس‌ نگیرید، دفتر خاطرات مسافرت کویری بسته نمی‌شود. پس حسابی عکس بیندازید اما مراقب باشید شورش را درنیاورید و کمی هم به فکر مخاطبان اینستاگرامتان باشید!
بعد از این تجدید دیدار با کویر و هیجاناتش، می‌توانید به کمپ برگردید و ناهار را در رستوران مجموعه میل کنید. در مجموعه‌ی متین‌آباد، فروشگاه صنایع‌دستی قرار دارد که انواع محصولات مثل خشکبار، روغن شترمرغ، روغن شتر و انواع صنایع‌دستی در آن به فروش می‌رسد. بازدید از این فروشگاه و خرید از آن هم خالی از لطف نیست.

“در این اکوکمپ امکان پخت‌وپز و کمپ‌ کردن در محوطه وجود ندارد.”

اگرچه وداع با سکوت و زندگی به دور از شلوغی‌های شهری کمی سخت به نظر می‌رسد اما بعدازظهر جمعه است و وقت وداع با کویر دلبر! پس به سمت تهران حرکت کنید و خاطرات خوش این سفر کویری را توشه‌ی روزهای شلوغ کاری روزهای هفته نمایید. امیدواریم با این برنامه سفر خاطرات خوبی را در اکو کمپ کویری متین‌ آباد تجربه کنید.
نگاره 1 از 5
نگاره 2 از 5
نگاره 3 از 5
نگاره 4 از 5
نگاره 5 از 5
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «علی واقفی» پیشنهاد داده است. درباره علی واقفی بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
نهال ظاهری

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.7 6 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.