اقامتگاه سنتی نارنجستان یزد

25 دی، 1398
25 دی، 1398
مدت مطالعه: 4 دقیقه
اقامتگاه بوم گردی نارنجستان یزد شاید مثل هتل 5 ستاره نباشد اما می‌توانید در آن مثل ستاره فیلم‌های تاریخی بدرخشید. هر بار که از کوچه‌های تنگ محله صدوق عبور می‌کنید تا به اقامتگاه سنتی نارنجستان برسید انگار جلوی دوربین یک کارگردان قدر خرامان خرامان به خانه مجلل‌تان در دوران قاجار می‌روید. این مسیر خواب و رویا نیست. از سال 1394 که خانه نارنجستان بازسازی شده هر موقع خواستید ستاره فیلم‌های کلاسیک ایرانی شوید. با اسمارتیز همراه باید تا با این اقامتگاه بیشتر آشنا شوید.
داستان اقامتگاه بوم گردی نارنجستان یزد
این خانه 200 ساله متعلق به دوره قاجار است و معماری خشتی مشهور یزد را به خوبی نشان می‌دهد. صاحبان قدیمی خانه نارنجستان به کسب و کار پوست فروشی مشغول بوده‌اند. کلنگ مرمت این خانه در سال 1393 به زمین خورد. سال 1394 بازسازی تمام شد و اقامتگاه بوم گردی نارنجستان مورد بهره برداری قرار گرفت. الهام معماری و دکوراسیون داخلی این خانه برگرفته از زندگی روستایی منطقه و معماری اسلامی و سنتی شهر یزد است. نام‌های هر اتاق این خانه به سبک زندگی مردم شهر مروست گره خورده است و وجه تسمیه پرمعنایی دارد. گندم و تاک نماد محصولات کشاورزی منطقه و ترنج یادآور دسترنج زنان روستا یعنی قالی است.
آدرس:
خیابان امام خمینی، کوچه شهید صدوقی (سهل ابن علی)
راه دسترسی:
اقامتگاه بوم گردی نارنجستان یزد تا راه آهن یا فرودگاه فقط 11 کیلومتر یعنی 20 دقیقه فاصله دارد. از فرودگاه که بیرون بیایید باید میدان صنعت را رد کنید و در بلوار فرودگاه به میدان ابوالفضل برسید. این میدان را به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان شهید صدوقی شوید. در این خیابان باید حدود 5  کیلومتر جلو بروید؛ تقاطع خیابان‌های باهنر و طالقانی و دهم فروردین (امتداد خیابان صدوقی بعد از تقاطع طالقانی خیابان فرخی نام دارد و بعد از تقاطع خیابان دهم فروردین امتداد خیابان با نام امام شناخته می‌شود) را رد کنید و در خیابان امام وارد دومین فرعی دست چپ یعنی کوچه بالا شوید. 20 متر جلوتر اولین فرعی را به راست بپیچید؛ سومین فرعی کوچه شیخ صدوق است که خانه سنتی نارنجستان در آن قرار گرفته است.
اگر با قطار آمده‌اید از ایستگاه راه‌آهن وارد خیابان شهید بهشتی شوید؛ ادمه این خیابان شهید منتظر قائم نام دارد. در تقاطع خیابان کاشانی به چپ بپیچید و راه خود را ادامه دهید تا به میدان بهشتی برسید. این میدان را به راست بروید و در خیابان امام ادامه مسیر را مانند راهنمای مسیر اقامتگاه نارنجستان از فرودگاه ادامه دهید. کلا از فرودگاه یا راه آهن یزد 20 دقیقه‌ای به خانه نارنجستان می‌رسید. اقامتگاه بوم گردی نارنجستان یزد در مرکز جاهای دیدنی یزد است و تا مسجد جامع، آتشکده، مجموعه امیر چخماق، باغ دولت آباد و موزه آب می‌توانید پیاده هم بروید چون بیشتر از 10 دقیقه زمان نمی‌برد.
ساعت ورود:
از ساعت 14 هر روز
ساعت خروج:
تا ساعت 12 هر روز

مشخصات کلی اقامتگاه

اقامتگاه بوم گردی نارنجستان در محله تاریخی خیابان امام خمینی یزد واقع شده است. در ورودی خانه چوبی است و دور چینی خشتی آن را در بر گرفته است. یک تابلوی قهوه‌ای بالای در خانه نشان می‌دهد که وارد اقامتگاه بوم گردی نارنجستان می‌شوید. پا را که داخل خانه بگذارید؛ حس قدیمی و پر از نمادهای سنتی شما را احاطه می‌کند. این تحول چنان همه گیر است که مدیران خانه نارنجستان جلوی روی‌تان یک دفتر گذاشته‌اند که می‌توانید حس و حال‌تان را در آن بنویسید یا نوشته‌های مسافران قبلی را بخوانید.
حیاط خانه چند ضلعی است و یک حوض 8 گوش هم وسطش قرار گرفته است. دور تا دور حیاط تخت و صندلی‌های کُنده درختی چیده‌اند تا مسافران هنگام خوردن عصرانه طراوات و صمیمیت حیاط خانه را تجربه کنند. البته اگر دیدن نمای پشت بام‌های یزد برای‌تان جالب است می‌توانید از تخت‌های که برای استراحت مهمان‌‌ها در پشت بام تعبیه شده است هم بهره ببرید.
نقاط قوت
  • اینترنت رایگان و نامحدود در اتاق
  • تحویل لوازم بهداشتی از جمله شامپو،حوله، صابون و دمپایی
  • دکوراسیون سنتی و آرامش بخش
  • وجود اسپیلیت در اتاق‌ها
  • پرسنل مسلط به زبان انگلیسی
نقاط ضعف
  • نداشتن مبلمان یا میز تحریر
  • نداشتن تلفن در اتاق
  • نداشتن آنتن مرکزی
  • نداشتن کافی شاپ   و رستوران
نحوه رزرو

امکانات برای سرو غذا

اقامتگاه بوم گردی نارنجستان رستوران ندارد. صبح‌ها و عصر‌ها اگر دل‌تان ضعف رفت می‌توانید به حیاط اقامتگاه بروید و برای خودتان نان تازه سفارش دهید. نان در تنور خود اقامتگاه سنتی نارنجستان پخته می‌شود. خانه نارنجستان یک آشپزخانه عمومی دارد که  هر کس دلش بخواهد می‌تواند در آنجا برای خودش آشپزی کند. تمامی تجهیزات آشپزی و گاز و یخچال در این آشپزخانه وجود دارند. برای خرید مواد اولیه آشپزی می‌توانید به از کوچه صدوقی وارد کوچه هاشم ان که موازی خیابان امام است شوید و به چپ بروید. 500 متر جلوتر فروشگاه تعاونی مصرف جهاد کشاورزی واقع شده است. اگر هم دوست دارید در رستوران غذا بخورید در فاصله دو خیابان موازی امام و بلوار امام زاده جعفر داخل کوچه پس‌کوچه‌ها پر از رستوران و کافه است. ضمن گشت در این بافت قدیمی و پر از کارگاه و بازار جالب می‌توانید رستوران دلخواه‌تان را پیدا کنید. همچنین اگر تقاطع خیابان امام را در خیابان سلمان فارسی به راست بروید جنب مجموعه امیر چقماق و جاهای دیدنی مشهور یزد رستوران‌های زیادی هستند.

امکانات برای خرید سوغاتی

برای خرید سوغاتی می‌توانید از نمایشگاه صنایع دستی واقع در زیرزمین خانه سنتی نارنجستان دیدن کنید. اگر در این نمایشگاه از چیزی خوشتان نیامد اطراف جاهای دیدنی یزد خیابان سلمان فارسی ترمه فروشی‌های زیادی وجود دارد و برای انتخاب دست‌تان بازتر است.
قوانین و نکات
ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی
پذیرش خانم مجرد فقط با شناسنامه و کارت ملی
نرخ مهمان خارجی معادل نرخ نامه
پذیریش زوجین تنها با ارائه شناسنامه
صیغه نامه مورد قبول نیست
اقامت رایگان برای کودکان زیر 5 سال
تخفیف 25 درصدی برای کودکان 5-12 سال

آدرس‌ها و راه‌های دسترسی
آدرس:

راه دسترسی:

مشخصات کلی اقامتگاه

نقاط قوت
نقاط ضعف

نحوه رزرو

امکانات عمومی

پارکینگ
تلویزیون در اتاق
سیستم گرمایش و سرمایش
صندوق امانات در اتاق
یخچال

امکانات برای سرو غذا

امکانات برای سوغاتی

قوانین و نکات

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

فعلا تا کارشناسی ارشد صنایع غذایی خوندم و سعی می‌کنم طرح‌های سالمی رو به کارخونه‌های سراسر کشور ارائه بدم؛ برای همین سفر زیاد می‌رم. به نظر من آدم‌ها در سفر تربیت می‌شن. تو هر مقصد از آدم‌ها و فرهنگشون کلی چیز یاد می‌گیرم. نوشتن رو هم از سال 85 شروع کردم و هیچ وقت دوست ندارم تمومش کنم. نقاشی، پیانو، دوچرخه و تنیس رو دوست دارم؛ خیلی هم اجتماعیم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.